Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Sådan kan briterne holde ryggen rank under Brexit

06BUSBRITAIN-POLITICSMAY-11.jpg
Premierminister Theresa May er på en svær mission, når hun i Hamburg skal overbevise sine EU-kolleger om, at der er helt styr på Brexit-planlægningen. Arkivfoto: Stefan Wermuth/Reuters

Det internationale samfund vil først og fremmest dømme Storbritannien på, om det magter at opbygge et virkeligt konstruktivt fremtidigt samarbejde med EU.

Premierminister Theresa May ser ­formentlig ikke frem til denne uges G20-topmøde i Hamburg, som er den første større internationale sammenkomst siden hendes ydmygende valgkamp. Hun havde håbet at kunne bruge topmødet til at demonstrere sin nye autoritet og et selv­sikkert, globalt Storbritannien. I stedet vil de store spillere på G20 se hende som en reduceret skikkelse, og de vil overveje, om Storbritannien ikke er på vej til at kuldsejle på Brexit-skærene.

BRITAIN-POLITICS/

May kan ikke omgøre valgkampen, men hun kan gøre noget for at gen­oprette tilliden til hendes regerings evne til at håndtere forhandlingerne om udtrædelsen af EU på ansvarlig vis. Nogle i G20-gruppen vil være villige til at indgå frihandels­aftaler med Storbritannien, når vi forlader EU. Men det rækker kun på mellemlangt sigt.

Set fra et G20-perspektiv er det fremherskende ønske at minimere forstyrrelserne for de selskaber, der har base i Storbritannien og EU. Dertil kommer ønsket om at undgå, at Storbritannien synker tilbage i en isoleret position, men derimod bevarer det tættest mulige økonomiske og politiske samarbejde med EU. Theresa May siger selv, at hun ønsker alt dette, og tonen er i hvert fald forbedret mærkbart. Men hun har stadig ikke bekendt kulør i de afgørende spørgsmål. Der er dog velkomne tegn på, at de mere pragmatiske stemmer i den britiske regering har medvind.

BRITAIN

Jeg ser to afgørende prioriteter:

For det første må man acceptere, at Theresa Mays tidsplan er en vildfarelse. Det er fuldstændigt urealistisk at presse på for at få afsluttet såvel Artikel 50-forhandlingerne om skilsmisse som det fremtidige forhold mellem EU og Storbritannien på mindre end to år, og det risikerer at udløse en regulær katastrofe. I stedet har vi brug for en ikke ubetydelig overgangsperiode, der helst er så tæt på de nuværende forhold som muligt.

Dernæst bør vi acceptere, at det fremtidige forhold inklusive sikkerhed, udenrigs­politik, uddannelse og forskning foruden handel og økonomisk partnerskab vil tage år at forhandle på plads.

MARKS & SPENCER-MOVES/CEO

For det andet bliver Storbritannien nødt til at udvise fleksibilitet i de vigtigste spørgsmål. Et forsat medlemskab af toldunionen – i det mindste i en given periode efter vores udtræden – vil bidrage til at afhjælpe problemer ved den nordirske grænse og undgå forstyrrelser i forsynings­situationen. Og den britiske insisteren på helt og aldeles at udgrænse EU-domstolen fra vores fremtidige forhold er umulig at forhandle igennem og helt unødvendigt.

20BUS20170613-104733-4-1500.jpg

Selv om man anerkender, at EU-domstolen ikke kan være enerådende, så er det dog muligt at forestille sig særlige domstole til afgørelser af tvister, der kan trække på de britiske domstole såvel som EU-domstolen.

Det internationale samfund vil først og fremmest dømme Storbritannien på, om det magter at opbygge et virkelig konstruktivt fremtidigt samarbejde med EU. For kun i det tilfælde vil Storbritannien være i stand til at holde ryggen rank i internationale kredse.

Sir Nigel Sheinwald er tidligere britisk ambassadør i EU og USA

20BUSPix-Brexit-185322.jpg

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen