Berlingske Business
LIVE
13:57 Walmart og Google tager kampen op med Amazon

Robuste med­ar­bejdere er et spørgsmål om ledelse

301744505.jpg
Stress, depressioner og »robusthed« er ikke et spørgsmål om et individuelt ansvar - det er i langt højere grad et spørgsmål om ledelse.

Synspunkt.

Stress er et stigende problem. WHO forudser, at stress og depression vil blive en af de største sygdoms­faktorer i 2020. Ifølge Stressforeningen har vi i Danmark 1,5 mio. ekstra sygefraværsdage om året pga. stress.

Det er dog kun toppen af isbjerget, og især vidensmedarbejdere oplever i stigende grad alvorlige stresssymptomer uden at lade sig sygemelde. Ifølge Akademikernes Central­organisation oplever tre ud af fire akademikere, at deres arbejdsplads er præget af stress, og op mod halvdelen føler sig stressede i hverdagen.

Når en medarbejder rammes af stress, er det dyrt for alle. Personlige omkostninger for den enkelte, dominoeffekt i afdelingen, hvor kollegerne segner under den ekstra byrde, og udgifter til løn under sygdom. Det er en klassisk lose-lose.

Til gengæld er der en åbenlys win-win: At handle hurtigt og hjælpe straks, når symptomer melder sig, samt at lede på en stressforebyggende måde. Det sidste er både det billigste og det mest virkningsfulde.

Lisbeth

Stressforebyggende ledelse kan virke uoverskueligt. Måske er det derfor, at »personlig robusthed« fylder mere og mere som en ønsket personlig kvalifikation i jobopslag. »Som person er du robust, inddragende og løsningsorienteret«. »Serviceminded, robust og god til at skabe relationer«. Selv en studentermedhjælper beskrives som »moden, robust og har gode formuleringsevner«.

Inden for de seneste år er der også opstået kurser i at øge sin egen robusthed under titler som »Personlig robusthed«, »Bliv mentalt robust nu« osv. Det er en tiltrængt hjælp til mange, men det er bare ikke der, problemet ligger. Robuste medarbejdere er et spørgsmål om rigtig ledelse og gode chefer.

»Mindre robuste« medarbejdere, der typisk først rammes af stresssymptomer, er ofte pligtopfyldende, perfektionistiske, ansvarsfulde og i stand til at presse sig selv meget hårdt, meget længe. Har vi råd til at undvære den type medarbejdere?

Vi er nødt til at lede de mennesker, vi har ledelsesansvar for, som de er – uanset hvor robuste de er. Det er vores rolle som ledere, og det ansvar må vi tage på os.

Når vi som ledere tager tryghed alvorligt, får vi meget igen: motivation, dedikation, loyalitet og kreativitet. Modige medarbejdere, der tør lidt mere. Begejstring i stedet for afvisning af nye ideer, og større produktivitet.

At søge efter »robuste medarbejdere« frem for at skabe »robuste arbejdspladser« er en undvigelsesmanøvre. Og en hån mod ledelse som selvstændig disciplin.

301744505.jpg

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen