Berlingske Business

Reformkritik: Det, man siger, er man selv

pernina
Synspunkt. Uklædeligt angreb fra CEPOS på topøkonomers faglighed – er argumenterne sluppet op?

Synspunkt. Uklædeligt angreb fra CEPOS på topøkonomers faglighed – er argumenterne sluppet op?

Artiklen fortsætter under annoncen

Gennem de seneste uger har flere topøkonomer vurderet i medierne, at reformfokus i dansk økonomi bør skifte fra at øge udbuddet af arbejdskraft til at løfte produktiviteten.

Reaktionen kom prompte fra CEPOS, der sværger til øget kamp om de ledige job. Her i Berlingske Business skyder cheføkonom Mads Lundby Hansen mandag 16. januar på en af budbringerne ved at anfægte den faglige troværdighed: Topøkonom Nina Smith er ifølge CEPOS blevet politiker.

Desværre beretter cheføkonomen ikke om de økonomiske forudsætninger og fakta for det aktuelle stemningsskift i økonomkredse:

For det første er det øget produktivitet, som historisk har drevet den økonomiske vækst.

For det andet at de sidste ti års reformer forventes at øge beskæftigelsen med en kvart million personer frem mod 2025 svarende til ca. 150 milliarder kr. opgjort i forhold til BNP.

RB PLUS Springet fra trætoppen ender i ministerbil Forhandlinge

Det sidste er Finansministeriets vurdering – i et svar til Folketingets finansudvalg – af effekten af de utallige reformer af arbejdsmarkedet, som er gennemført siden 2006.

Effekten ventes i øvrigt at øges yderligere i årene efter 2025, så løftet i BNP stiger til 225 milliarder kr. og merbeskæftigelsen til knap 375.000.

Arbejdsmarkedet ventes derfor i årene fremover at bidrage i et historisk stort omfang til øget velstand i Danmark og dermed til sikring af velfærden.

Vores udfordring på arbejdsmarkedet er derfor ikke manglen på hænder og arbejdstid. Derimod har vi behov for at øge investeringerne i uddannelse og efteruddannelse, ny teknologi, robotter og automatisering samt forskning og udvikling.

U.S. President-elect Donald Tr

Dette kan netop sikre produktivitets­væksten og dermed den langsigtede vækstdriver. Forventningerne er, at produktiviteten – hvis vi ikke gør noget ekstraordinært – vil bidrage mindre til væksten, fremover, end vi har set historisk. Derfor skal kræfter og fokus rettes mod at øge produktivitetsvæksten.

Mads Lundby Hansens opskrift og mål er klassisk minimalstat, hvor man endnu engang udhuler bl.a. sikringen i det danske dagpengesystem.

Opskriften vil undergrave den særlige danske flexicurity-model, hvor arbejdsgiverne hyrer, når ordrerne strømmer ind, og fyrer, når de udebliver.

20BUSBoligejere-174042.jpg

For hvis maskerne i det sociale sikkerhedsnet gøres endnu større, vil lønmodtagerne ved overenskomstforhandlingerne kræve længere opsigelsesvarsler og større økonomisk kompensation ved fyringer.

Det vil give mindre fleksibilitet og omstillingsparathed i dansk erhvervsliv og økonomi, fordi byrden vil flytte fra fællesskabet til virksomhederne, og dermed koste både arbejdspladser og investeringslyst.

Spørgsmålet er derfor, om ikke det er CEPOS – og her Mads Lundby Hansen – som er fuldblodspolitiker, der bruger excel-regneark og økonomiske fagtermer som røgslør.

Målet synes i hvert fald – uanset de skiftende aktuelle økonomiske fakta og vilkår – konstant at være, at man skal barbere velfærdsudgifterne og skaffe råderum til en social omfordeling fra bund til top gennem nye skattelettelser.

Som svar på CEPOS-udfaldet i indlægget i Berlingske Business fristes man derfor til at svare: Det, man siger, er man selv.

20BUSDAVOS-MEETINGCHINA-121.jpg

Probana

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Afkastene i Sampensions markedsrenteprodukt 3 i 1 Livspension har været ganske pæne og landede i 2016 på 8,4 % for en 45-årig kunde med moderat risiko. Dermed placerer Sampension sig foran mange konkurrenter på årets afkast.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen