Berlingske Business
14:45Robert Uggla: »Maersk Tankers er helt særlig for os«

Rammer du noget, målgruppen kan genkende sig selv i, kan du få deres opmærksomhed i mere end otte sekunder

09BUS449582158-113857.jpg
Foto: Iris

I en digital verden, hvor folks attention span er faldet til otte sekunder, er vejen til opmærksomhed og involvering, at man kan genkende sig selv i kommunikationen. Men det er lettere sagt end gjort.

Hvad tænker de? Hvad er deres opfattelse af verden? Hvad driver dem? Hvad er deres motiver, holdninger og adfærd? Indsigt i forbrugeren har altid været nøglen til at skabe kreativ og effektiv reklame. I en verden, hvor den digitale forbrugers attention span (mængden af koncentreret tid en person kan bruge på noget uden at blive distraheret, red.) efter sigende er faldet til otte sekunder, er evnen til netop at omsætte forbrugerindsigt til knivskarpt og engagerende indhold fuldstændigt essentiel.

Her kan markedsførere med fordel lære af journalisternes fokus på begrebet identifikation, der optræder som en af de fem nyhedskriterier – de journalistiske grundprincipper. Helt basalt handler identifikation om den kommunikative kontakt mellem modtageren og det viste indhold. Modtageren skal kunne genkende sig selv i indholdet. En historie, der får læseren til at tænke »det kunne være mig«, »bare det var mig« eller »godt, det ikke er mig«. Det kunne være en artikel med overskriften »Otte ud af ti danskere tjekker deres telefon 150 gange om dagen«, et emne folk med et overdrevet smartphoneforbrug, nok ville finde interessant.

22BUSDanske-Bank-har-tabt-9.jpg

Hvor det i journalisternes verden handler meget om identifikation gennem over­skrifter, der fænger, handler det i markedsføringens verden om at kunne skabe identifikation gennem engagerende digitalt indhold, der kan tiltrække målgruppens interesse og samtidig skabe et konkret og relevant link til det produkt eller den service, der skal markedsføres.

Når du arbejder med markedsføring af produkter og services, der som udgangspunkt er lavinteresse for forbrugeren (eksempelvis pension og forsikring), er evnen til at skabe identifikation hos målgruppen endnu mere relevant.

I øjeblikket arbejder vi med en kampagne for netop et forsikringsselskab, hvor identifikation hos målgruppen er den altafgørende faktor for kampagnens succes.

Udgangspunktet er en undersøgelse fra Forsikring & Pension, der viser, at 19 procent af unge mellem 21-24 år ikke har en indbo- & ansvarsforsikring, selv om de er flyttet hjemmefra. Netop den problemstilling ønskede forsikringsselskabet at sætte fokus på med en kampagne rettet både mod de voksne børn og deres forældre.

til bm f Bylinefoto2011

Vi har taget udgangspunkt i et aktuelt samfundsemne om curling-forældre. Gennem en undersøgelse har vi kortlagt, hvor langt danske forældre er villige til at gå for deres børn – selv efter de er flyttet hjemmefra. Krydret med sjove og halvskøre bekendelser fra forældre, der er gået meget langt for at hjælpe deres voksne børn. Se filmen her:

Kampagnen, der lige nu kører på Facebook og YouTube, ramte med det samme den ønskede identifikation hos mål­gruppen. Der bliver debatteret heftigt om forældres rolle i de voksne børns liv. Både de unge og forældre bidrager til debatten, der blandt andet har nået Ekstra Bladets debatside, Nationen.

Kampagnen er et godt eksempel på, hvordan man med en kreativ vinkling på et for målgruppen relevant emne kan skabe relevant indhold, der når bredt ud og bliver liket, delt og kommenteret. Rammer du noget, målgruppen kan genkende sig selv eller andre i, kan du selv som kommerciel afsender på et lavinteresse-produkt få forbrugerens opmærksomhed i mere end otte sekunder.

Billede

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen