Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Pas på: Beskyt dit varemærke efter Brexit

BRITAIN-EU/
A Union flag flutters near the Houses of Parliament in London, Britain February 1, 2017. REUTERS/Neil Hall Foto:

Synspunkt. For etablerede brands kan det efter Brexit blive lidt af en rodebutik at sikre varemærker og patenter, mens processen kan blive enklere for nye brands.

Brexit. Ordet er på alles læber. Og det har det været siden 23. juni 2016, hvor briterne besluttede sig for at vinke farvel til EU.

Spekulationerne har været mange og uvisheden stor.

I danske virksomheder frygter de fremtiden og de konsekvenser, der følger med Brexit. Foruden de mere oplagte udfordringer forbundet med handel er varemærkning også et fokuspunkt, der er værd at holde øje med – for allerede nu at være på forkant med det nye patentlandskab.

BRITAIN-POLITICS/

Efter afstemningen i det britiske underhus onsdag ser regeringens planer om en hurtig afskedsproces ud til at blive en realitet. Det kan blive 9.-10. marts, lyder det.

Så selv om meget kan nå at ændre sig, lader det ikke til, at det egentlige Brexit er så langt ude i fremtiden.

Den sidste nye melding er, at den europæiske patentdomstol bliver til noget – netop fordi Storbritannien har givet sit ja til at være med ombord. Så for danske virksomheder og patentindehavere ser det lyst ud.

Men uanset farvetonen for fremtiden sker der ændringer, som virksomheder og nye brands, der skal i gang med varemærke­ansøgninger, skal være opmærksomme på.

tøj på bøjler

For nye brands, der skal i gang med at ansøge om patent, ser det umiddelbart nemmere ud, da man nu kun skal ansøge om patent ét sted i hele EU – det såkaldte enhedspatent.

Men for allerede etablerede brands med varemærke og patent på plads i eksempelvis Danmark ser det straks værre ud efter Brexit.

For de kan ikke søge om enhedspatent, der sikrer deres varemærke på tværs af landegrænserne.

Europæiske patenter, der i dag gælder i Europa, vil nemlig ikke blive konverteret til enhedspatenter – og bliver derfor heller ikke automatisk gyldige i Danmark.

Tirsdag - Theresa May

Heldigvis findes der IP-specialister og virksomheder, der er fuldstændigt gearet til alt, hvad der hedder varemærker, nye regler og rådgivning inden for den nye EU-virkelighed.

Og med de forskellige ændringer, der er på vej, kan det være en god investering at søge professionel hjælp.

BRITAIN

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen