Del : SMS

Nykredit i shitstorm – men udskældt topchef gør det godt

michael
På overfladen en sag, der synes skabt til de hurtige konklusioner. Nykredits topchef Michael Rasmussen, der i ugevis har været landets mest udskældte erhvervsleder. En måneds shitstorm på de sociale medier, vrede kunder i titusindvis og bunker af negativ presse. Virkelig dårlig håndtering, ikke sandt? Men set fra et kommunikationsperspektiv har Michael Rasmussen og Nykredit faktisk klarer sig rigtigt godt, og at den samlede case rummer masser af positiv læring. Foto:

På overfladen en sag, der synes skabt til de hurtige konklusioner. Nykredits topchef Michael Rasmussen, der i ugevis har været landets mest udskældte erhvervsleder. En måneds shitstorm på de sociale medier, vrede kunder i titusindvis og bunker af negativ presse. Virkelig dårlig håndtering, ikke sandt?

Artiklen fortsætter under annoncen

Nogle kan endda huske, da Michael Rasmussen sidste gang var centrum for en mediekrise. Rasmussen var for fire år siden direktør for Nordea Danmark og havde varslet en spareplan, der indebar nedlæggelsen af et stort antal stillinger. I TV-Avisen udtalte han, at virksomheden skulle være mere effektiv, og at det ikke kun var kunderne, der skulle holde for på grund af nye love og reguleringer.

»Hvad med dig selv, skal du også holde for?« lød spørgsmålet fra journalisten. Det hylede Michael Rasmussen så meget ud af den, at han efter en lille pause sagde den sætning, som man stadig griner lidt af på PR-bureauernes mediekurser.

»Øh, den tager vi om, det var en dræber.«

Jeg ville gøre det igen - 1

Og dét blev det, fordi DR faktisk valgte at bringe klippet.

Så Michael Rasmussen og Nykredit er hængt voldsomt til tørre i disse uger. Fra erhvervsjournalister og kommunikationsrådgivere har kritikken været entydig, og den har fulgt den klassiske logik fra krisekommunikationens ABC: At topchefen skal beklage – uanset problemets karakter – for hurtigt at komme videre i teksten.

De seneste år har været så fulde af mediekriser, at krisekommunikationens tre grundprincipper ret indlysende er kendt stof: For det første at det ikke handler om at have »ret«. Det handler om, hvordan virksomheden fremstår i en bredere offentlighed, det vil sige i forhold til kunderne, samarbejdspartnerne, politikere og myndigheder. For det andet at toplederen skal tage ansvar for problemet og dets løsning – hurtigt. For det tredje at tonen skal være empatisk, hverken benægtende, tøvende eller aggressiv.

Nykredit

Så hvad i alverden er det Michael Rasmussen har gang i? »Jeg ville gøre det igen,« sagde han eksempelvis her i avisen søndag efter en uge, hvor protestbevægelsen Fair Bidragssats stadig er på krigsstien, og hvor adskillige medlemmer af kundeprotestbevægelsen Consum er valgt direkte ind i Nykredits repræsentantskab.

Men lad mig prøve en anden sandhed: At Michael Rasmussen og Nykredit fra et kommunikationsperspektiv faktisk klarer sig rigtigt godt, og at den samlede case rummer masser af positiv læring.

1. Nykredit har i ugevis været massivt til stede på de sociale medier, hvor man svarer på alt og forsøger at møde kritikken der, hvor den er. Lad os være ærlige: Danskerne er blevet professionelle shitstormere, og Nykredit er langt mere i øjenhøjde, end finansielle virksomheder har for vane.

Nykredit direktør møder utilfredse kunder Michael Rasmussen

2. Nykredit har valgt at kommunikere noget så komplekst som en ny forretningsmodel og herunder en ændring af bidragssatserne. Det er med al respekt noget andet end Jensens Bøfhus. Der er tale om en situation, hvor de internationale kapitalkrav til pengeinstitutter i Nykredits størrelse bliver strengere, og hvor Nykredit reelt ikke har andre muligheder end både stigningen i bidragssatserne og en kommende børsnotering.

3. Nykredit har i månedsvis været under pres fra offentligheden, da rygterne allerede i januar begyndte at svirre i det finansielle miljø i London og blandt danske journalister. Planerne skulle kort sagt offentliggøres – nu.

Nykredit

4. Michael Rasmussen har igennem sine blot tre år som topchef skabt en solid og legitim kommunikationsplatform. Michael Rasmussen har gjort det elitære og lukkede Nykredit til en moderne virksomhed. Han har sløjfet de store armbevægelser med Langeliniemiddage og lukkede netværk, han har gennemført fyringer og besparelser, og han har senest sat det velkendte hovedsæde i Københavns Havn til salg.

Så mon ikke, at Michael Rasmussen rider stormen af? Ifølge krisekommunikationens grundbog kan vi herfra kun finde en enkelt fejl: Der har manglet grundige forklaringer på, hvorfor den ændrede forretningsmodel og det nye ejerskab overhovedet er nødvendigt.

Nykredits og Totalkredits forhøjede bidragssatser.

Forandringernes nødvendighed med andre ord. Den er kommet for sent – og kun drypvis, når Michael Rasmussen har skullet udlægge teksten over for sure kunder og en bredere offentlighed. Men ligefrem dårlig håndtering? Hus forbi.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere