Berlingske Business
LIVE
15:33 Wall Street åbner i minus

Nyhedsfix: Digitale medier har sejret ad helvede til

14BUSSp-rgsm-lstegn-113501.jpg
Vi skimmer overskrifter i hobetal på nyhedssites, men forstår sjældent pointe eller relevans, viser ny DR-rapport. Arkivfoto: Iris

SYNSPUNKT. Rapport peger på, at nyhedsmedierne gør brugerne rundtossede, skriver Ina Rosen, der er direktør i PR- og kommunikationsbureauet Operate

Nyhedsindtryk. Smag lige på det begreb. »Nyhedsindtryk.« Forstået som at man har skimmet overskrifter og billeder, men ikke kan redegøre for pointen, historien, endsige relevansen af det, man har fået et indtryk af. Man kunne let få indtryk af, at der er sket et eller andet med KMD og Kombit.

Indtryk. Ikke indblik. Ikke indsigt. Ikke engang overblik. Det er groft sagt, hvad danskerne får ud af at besøge nyhedssites og apps ifølge DRs årlige medieundersøgelse.

60 procent af den danske befolkning bruger nyhedssites og apps til at få et nyhedsindtryk og ca. 50 procent bruger sociale medier til samme formål. Det sker mange gange dagligt i korte sessioner på ned til 20-30 sekunder.

Til Scanpix
For abonnenter LÆS MERE : Print-aviser er stadig effektive

Den adfærd, vi udviser, når vi for tredje gang i løbet af formiddagen tjekker ind i strømmen, kan sammenlignes med et fix.

Fixet legitimerer vi med, at vi selvfølgelig skal følge med. Så er man med, når der hen over frokosten tales om at KMD er ejet af en kapitalfond. Eller var det Kombit?

»Indtryk« på engelsk er »impression«. I alt for lang tid har medierne været fokuseret på »impressions«, dvs. hvor mange visninger en given side får. Mediets markedsandel digitalt udledes blandt andet af sådanne tal.

Vi giver dem det første fix, så skal de nok komme tilbage. Til flere indtryk. Skarpvinklede overskrifter og en fed visual lige til at dele, så danskerne kan få gentaget indtrykket ovre på sociale medier. Og klikker de, får vi en impression til.

Billede

Medierne klipper historier i småstykker og publicerer dem, så brugerne får dem i bidder hen over flere klik:

En pointe her, et interview der. Læs også … Relateret indhold … så brugerne får indtryk af, at historien udvikler sig. Der er noget på vej, næste gang du klikker, næste gang du kommer på besøg. KL er ikke helt tilfreds med KMD, får man indtryk af.

I jagten efter flere impressions har medierne – og her tæller jeg bestemt de sociale af slagsen med – etableret en informationsarkitektur, som mere opfordrer til indtryk end indblik.

Samtidig har medierne og store dele af den digitale kommunikationsbranche gestaltet en sandhed om, at brugerne foretrækker snackable content. Det bliver en selvbekræftende profeti.

Vi har skabt nogle svært nedbryde­lige konventioner om, hvordan indhold skal se ud digitalt. Konventioner, der rækker langt ind i andre nyhedsformater på TV og i radio. Hurtige indslag, hurtige klip, videre. Det er af og til svært at følge med, når værten i hastigt tempo skifter emne. KL har revet en kontrakt over, får man indtryk af. Men er Naser Khader egentlig dansker?

Billede

Hvis vi mener, at medierne har en vigtig demokratisk funktion, er der noget, der tyder på, at medierne har sejret ad helvede til. Og at vi som læsere er velvillige medspillere. Hurtige nyhedsfix gør os rundtossede, som det står i DRs undersøgelse. Men vi kan lide det.

Måske kan vi vejre morgenluft. Berlingskes chefredaktion skrev for nylig i et oplæg til redaktionen, som også blev offentliggjort til læserne: »Hvis vi forfalder til billigt click-ræs snarere end at prioritere journalistisk kvalitetsindhold … kan det øge mistilliden til os som medier. Hvis flere får mere mistillid til os som medier, kan det udfordre vores arbejde med at finde fremtidens digitale forretningsmodel.«

Man får indtryk af, at læserne af denne avis kan se frem til en ny model.

flygtning2015
LÆS MERE : Lyver digitale medier

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen