Berlingske Business
LIVE
13:57 Walmart og Google tager kampen op med Amazon

Nye analysemodeller kan opfange udsving i befolkningen

21BUSBRITAIN-ELECTION-13160.jpg
En ny analysemodel viste som den eneste, at det engelske parlamentsvalg ville ende med et »hung parliament«. Senere viste det sig, at der også var en større polarisering mellem vælgergrupperne end tidligere. En stor del af de unge førstegangsvælgere stemte på Labour, mens størstedelen af de ældre stemte på de Konservative. Foto: Phil Noble/Reuters

Media. Meningsmålinger skal ud af det uniforme demografiske verdensbillede.

Når man som jeg er belastet af en nærmest overdreven interesse for medier, samfundsudvikling og holdningsdannelse, er Folkemødet et rent slaraffenland med seminarer og debatter. Blandt de flere end 3.000 arrangementer lykkedes det mig endda at finde et, som faldt inden for mit mere snævre fagområde med vælger- og forbruger­analyser.

I kommunikationsbureauet Geelmuyden Kieses telt overværede jeg en samtale mellem strategisk direktør Karne Lykkebo og professor Kasper Møller Hansen, som er valgforsker på Københavns Universitet. Udgangspunktet for samtalen var, at der bruges langt flere penge på at undersøge forbrugernes end vælgernes valg, men at der alligevel kan findes nogle sammenfald i, hvordan holdnings- og forbrugsændringer formes.

Efter seminaret fik jeg en længere snak med Kasper Møller Hansen om netop dette, hvor jeg tog udgangspunkt i den MRP-­model, som viste sig så præcis i det netop afholdte britiske valg. Modellen forudsagde i hele den sidste uge op til valgdagen, at det ville ende med et »hung parliament«, hvor ingen partier har flertal, mens alle andre modeller forudsagde et absolut flertal til de konservative.

390313318

Til de statistikkyndige kan jeg fortælle, at MRP står for »Multilevel Regression with Post-stratification«, hvilket baserer sig på, at samme type mennesker med samme karakteristika opfører sig ens, uanset hvor de bor. Vi samler al information om befolkningssammensætningen i hver enkelt valgkreds og matcher dem med individer fra vores panel.

Fordelen er, at vi ikke behøver at lave en stor repræsentativ undersøgelse i hvert enkelt valgdistrikt for at kunne sige noget om det forventede udfald ved et forestående valg. Et eksempel kunne være, at vi ved, at en procent af vælgerne i et givent valg­distrikt er kvinder i 30erne med en vis uddannelse i lavtlønsjob. Så ser vi på den generelle vælgeradfærd i netop denne gruppe og anvender det, når vi skal fastsætte den forventede stemmefordeling i valgdistriktet – med forbehold for specifikke regionale forskelle, som vi kender fra andre undersøgelser.

06BUSUS-NATION-GOES-TO-THE-.jpg

Jeg kunne på Kasper Møller Hansens udtryk se, at MRP-modellen måske i første omgang minder lidt om at skyde gråspurve med kanoner i et land på Danmarks størrelse.

Jeg medgiver da også gerne, at hele Danmark til en vis grad kan sammenlignes med et enkelt britisk valgdistrikt eller en enkelt amerikansk stat. Men samtidig var vi enige om, at de sving, vi så ved valget i 2015, bestemt ikke var geografisk uniforme. Eksempelvis kom DFs meget stærke fremgang i Sønderjylland bag på mange analytikere og kommentatorer.

Møller Hansen har også selv, i sin egenskab af projektleder for det danske valg­projekt, dokumenteret, at 2015-valget var præget af en stærkt øget polarisering blandt vælgergrupperne. En udvikling, som også i en vis grad prægede det britiske valg, hvor Labour eksempelvis fik 47 procentpoint flere stemmer blandt førstegangsvælgerne end de Konservative, mens de Konservative til gengæld fik 50 procentpoint flere stemmer end Labour hos dem over 70 år.

09BUSUSA-ELECTIONSPAIN-WAX-.jpg

Så det er den vej, som jeg i disse år ser analysebranchen bevæge sig – både på det kommercielle og det politiske område. Altså at man i højere grad beriger sine data og dermed modellerer mere, end vi er vant til fra den – lidt uniforme – demografiske vejning. Der er nemlig sammenfald i, hvordan vi træffer vores valg – hvad enten det er som forbrugere eller som vælgere.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen