Berlingske Business
LIVE
15:13 Udsigt til små aktieplusser i USA

NGOer har brug for digital velgørenhed

24BUSWWF-113203.jpg
Verdensnaturfonden er blandt de organisationer, som har tilmeldt sig de digitale projekter. Arkivfoto: Martin Sylvest Andersen

Synspunkt. Nye partnerskaber med digitalt afsæt skal sikre NGOerne penge i fremtiden

Digitaliseringens vinde blæser for alvor i vores lille land, og det har allerede ændret mange brancher og medført samarbejder på kryds og tværs for at sikre overlevelse. Og her kan et samarbejde mellem erhvervslivet og de velgørende organisationer være guld værd. Ikke kun for NGOerne – Non-Govermental Organizations – men også for virksomhederne.

I NGOerne har vi de seneste syv-otte år arbejdet benhårdt på at professionalisere og strukturere vores fundraising og partner­skaber, men der er stadig meget at opnå. Det kræver, at erhvervslivet også selv rækker hånden ud, for de har også meget at vinde i et partnerskab.

Selv om vi har forskellige mål og strategier, kan vi hjælpe hinanden med at nå dem. De danske virksomheder træffer et aktivt valg med deres CSR-politik, og virksom­hedens ansatte får en ekstra dimension i deres arbejde. De vil ikke længere kun arbejde for virksomhedens bundlinje, men også spille en aktiv rolle i at løse samfundets problemer. Og i NGOerne får vi en ny, værdifuld finansieringskilde, der kan supplere de nuværende indsamlinger.

24BUSSkat-190757.jpg

Heldigvis ser vi et stigende antal digitale løsninger, der nemmere kan facilitere et samarbejde mellem NGOer og erhvervslivet.

Overalt dukker nye samarbejds­modeller op, der er med til at finansiere NGOernes sag. Ud over den velgørende rejseportal, Goodwings, der donerer en fast del af overskuddet til en NGO, er der også DoGood; en digital og velgørende blå avis, hvor pengene ubeskåret går til din favoritorganisation og flere andre nye muligheder.

Fælles for projekter som disse er, at store organisationer som blandt andre Diabetesforeningen, Verdensnaturfonden, Folke­kirkens Nødhjælp og Børnefonden har tilmeldt sig.

Løsninger som disse kan gøre en mærkbar forskel i en NGOs finanser og være med til at løse verdens problemer.

Man working on a laptop in office

Hvis én mellemstor dansk virksomhed eksempelvis vælger at booke deres forretningsrejser via Goodwings, er det et beløb på op til 250.000 kr., der ubeskåret går til NGOens velgørende arbejde, og uden at det øger omkostningerne for virksomheden.

Mange virksomheder er begyndt at anvende samarbejdsformer som disse.

Goodwings har bl.a. fået tilmeldelser fra mere end 70 virksomheder, og Goodwings har endvidere valgt at bruge »verdensmålene« (FNs 17 verdensmål for en bæredygtig fremtid, red.) til at skabe værdi for virksomhederne. Alle de NGO-projekter man kan vælge at støtte er nemlig »tagget« med ét eller flere verdensmål. På den måde kan selv små og mellemstore virksomheder skrive sig ind i fortællingen om arbejdet med at løse de problemer, som verdenssamfundet er blevet enige om, skal løses inden 2030.

24BUSNews-114619.jpg

Det er disse former for nye, digitale finansieringskilder og samarbejder med slipsene i erhvervslivet som landets NGOer skal udnytte, og som virksomhederne skal have øjnene op for. For et girokort i post­kassen og en facer på gaden er ikke længere nok i 2017.

Et partnerskab vil gøre en forskel for virksomhedens CSR-regnskab, og NGOens finansieringskilde, så de fortsat kan gøre verden til et bedre sted.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen