Del : SMS
Berlingske Business

Når gribbene cirkler

Det er sin sag at holde »gribbene« i form af de største og økonomisk stærkeste multinationale virksomheder fra døren, når de forelsker sig i en virksomhed. Det mærker vore svenske brødre med al tydelighed i disse dage, hvor to af landets største og mest kendte virksomheder har »gribbene« cirklende over sig, klar til at hugge til og klar til at sikre sig byttet, hvis de får chancen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det gælder lastbilproducenten Scania, hvis tyske storaktionær, bilgiganten Volkswagen, længe har ønsket at sikre sig den sidste bid af selskabet, så man kan få det afnoteret fra børsen. Og så gælder det det svensk-britiske medicinalfirma AstraZeneca. Selskabet der trods en placering som verdens syvendestørste medicofirma alligevel er blevet et bytte, som den endnu større amerikanske konkurrent Pfizer nu vil overtage – mod en »beskeden« erkendtlighed på 533,4 mia. kroner.

Det er to historier, som naturligt nok vækker mange følelser i det svenske. For selv om svensk erhvervsliv i modsætning til det danske er bygget på et fundament af færre og større virksomheder, så er der ikke så mange at tage af, når stadig flere af de svenske »ikoner« sælges til udlandet, sådan som det f.eks. tidligere er sket for Volvo og Ericssons mobilforretning.

Nu kan man argumentere for, at Scania jo ikke længere er svensk. Volkswagen har i årevis haft aktiemajoriteten i Scania, og det har ikke betydet færre ansatte i hovedsædet i Södertälje. Alligevel gør det ondt, og flere af de tilbageværende aktionærer har sagt nej til at sælge deres aktier til de tyske bejlere.

Nu er AstraZeneca næste potentielle salgsobjekt. Selskabet blev skabt ved en fusion mellem svenske Astra og britiske Zeneca, og selv om briterne har sat sig på magten, er der stadig ca. 4.000 svenskere ansat i udviklingsafdelinger, ligesom bestyrelsesformanden er svensk. Det tæller altsammen – ikke kun for den svenske selvforståelse, men også for et svensk erhvervsliv, der har skullet flytte sig i forhold til »gamle« dage, hvor den tunge, klassiske industri og virksomheder dominerede.

Foreløbig har AstraZeneca-bestyrelsen sagt nej – et højt og klart nej. Problemet er bare, at når gribbene først begynder at cirkle, skal der meget til for at få dem til at forsvinde.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere