Berlingske Business
LIVE
17:46 Kina topper listen som USAs største kreditor 

Medarbejdere er ikke forberedte på hackerangreb

503150188.jpg
Foto: Shutterstock

Synspunkt

Det seneste massive hackerangreb bør ikke blot give anledning til, at myndigheder kigger på, hvordan den nationale cybersikkerhed kan blive bedre. Det bør også give anledning til, at ledere i alle brancher får sat IT-sikkerhed på agendaen hos medarbejderne. For der er plads til forbedring.

I en undersøgelse, som Analyse Danmark har gennemført for Dansk IT blandt 1.037 beskæftigede, fortæller 61 pct., at de har kendskab til, at deres arbejdsplads har en IT-sikkerhedspolitik. 25 pct. ved ikke, om deres arbejdsplads har IT-sikkerhedsregler, og andre 14 pct. fortæller, at de arbejder i en virksomhed, der ikke har en IT-sikkerhedspolitik.

Inden for handel, bygge- og anlæg, på sociale institutioner og i sundhedsvæsenet er det op til hver tredje, der ikke har kendskab til, om arbejdspladsen har IT-sikkerhedsregler.

pix-Virusskilt
For abonnenter LÆS MERE : IT-sikkerhedschef: Danmark skal opruste nu!

Det siger sig selv, at hvis der ikke IT-sikker­hedsregler på arbejdspladsen, eller medarbejderne ikke kender til dem, overlader man det som arbejdsgiver til den enkelte at vurdere, hvad der er fornuftigt at gøre online. Det er risikabelt, når der ofte blot skal et enkelt klik på en inficeret vedhæftet fil eller hjemmeside til, før virksomheden kan få alvorlige IT-sikkerhedsproblemer.

Kigger man på de forskellige brancher, er der også store forskelle på, hvordan medarbejdere oplever IT-sikkerheden. 16 pct. af dem, der arbejder i sundhedsvæsnet, mener, at it-sikkerheden er for lav på deres arbejdsplads. Det samme gør 17 pct. af de ansatte på sociale institutioner.

Til sammenligning er det blot seks pct. inden for finansiering og forsikring, der mener, at IT-sikkerhedsniveauet er for lavt. 86 procent mener her, at det er tilpas.

Det er ikke underligt, at IT-sikkerhed står højt på ledelsens og medarbejdernes agenda i finanssektoren. Finanssektoren er vel nok den mest digitalisererede sektor og har historisk set været udsat for mange angrebsforsøg fra IT-kriminelle.

17BUSTAIWAN-CYBER-ATTACK-12.jpg

Alligevel er det tankevækkende, at så mange flere medarbejdere i finanssektoren end i f.eks. social- og sundhedssektoren oplever, at der er styr på IT-sikkerheden, og at området ifølge medarbejderne har højeste prioritet for ledelsen. Det ene sted håndterer man finansielle forhold, det andet sted stærkt personfølsomme oplysninger.

I sidste ende er det ledelsens ansvar, at medarbejderne har fokus på IT-sikkerhed.

Tallene og det seneste store hackerangreb er derfor et vink med en vognstang til ledelsen i virksomheder i alle brancher om, at selv om de måske synes, at de prioriterer IT-sikkerhed højt, er det langt fra sikkert, at det forplanter sig til medarbejderne.

16BUSCyber3-192712.jpg

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen