Del : SMS
Berlingske Business

Man gjorde et gensidigt selskab fortræd

16BUSJoern-Astrup-Hansen.jpg
Blogger Jørn Astrup Hansen

En historieløs bestyrelsesformand i foreningen NLP – det gamle gensidige livsforsikringsselskab Tryg – går med planer om at stille medlemmernes kapital til rådighed for Nordea Liv & Pension A/S. En farce er forbi, en ny kan begynde.

Artiklen fortsætter under annoncen

I dag indledes valget til TryghedsGruppens repræsentantskab. Denne gang i Region Sjælland. Endnu en gang påkalder dette besynderlige selskab sig opmærksomhed. Opmærksomheden skyldes dels den kontroversielle konstruktion med et undertrykt ejerskab, dels en række barokke forslag lanceret af selskabets bestyrelse.

I 1995 blev TryghedsGruppen (dengang Tryg amba) optaget i Selskabsregisteret. Myndighederne valgte at registrere TryghedsGruppen som et smba. Man registrerede en Avensis som en Toyota.

huno billede

Et trivielt forhold skulle man tro. Men ikke for bestyrelsen, der oplevede registreringen som en genfødsel: Bestyrelsen kom til at opfatte TryghedsGruppen som en selvejende institution. Med medlemsindflydelse, som bestyrelsen forklarende føjede til. Det forstyrrede ikke bestyrelsen, at selvejende institutioner ikke har medlemmer.

TryghedsGruppens bestyrelse indrettede sig med et repræsentantskab, som bestyrelsen selv udpegede. Det var meget fornuftigt af bestyrelsen, som kunne glæde sig over, at repræsentanterne efterfølgende kvitterede ved at genvælge bestyrelsen.

11BUSJoergen-Huno-Rasmussen.jpg

I 2008 sparkede et par forsikringstagere, heriblandt Deres ydmyge klummeskriver, døren ind til TryghedsGruppens repræsentantskab. Lyset kunne trænge ind i skabet. Det viste sig nu, at TryghedsGruppen slet ikke var selvejende. TryghedsGruppen er et selskab. Ethvert selskab er ejet af nogen. TryghedsGruppen er ejet af forsikringstagerne. TryghedsGruppen er et medlemsejet selskab.

Faren ved det frie valg

Siden 2008 har TryghedsGruppens bestyrelse ikke frit kunnet udpege repræsentanterne. Bestyrelsens verden var ikke helt så forudsigelig som før.

På enhver måde har bestyrelsen siden kæmpet for at bevare de kendte og trygge rammer. Der er meget at tage sig i agt for for en bestyrelse, der er afhængig af repræsentanter, den ikke selv har udpeget. For hvad kan de dog ikke finde på?

Huno

For en uge siden var repræsentantskabet indkaldt med en hemmelig dagsorden. Repræsentanterne kunne således ikke drøfte dagsordenen med deres bagland. Forsikringstagerne måtte ikke vide, hvad der skulle drøftes bag lukkede døre. Det forstår man godt.

Bestyrelsen foreslog indsat i vedtægterne, at repræsentanterne ved valg til bestyrelsen skal afgive et antal stemmer svarende til antallet af ledige pladser i bestyrelsen. Ikke flere, ikke færre. Det er en valgprocedure, der senest blev anvendt ved valgene til Den Øverste Sovjet. TryghedsGruppens bestyrelse forekommer grebet af paranoia.

q

Efterfølgende kunne formanden – der har tilegnet sig en tumlings egenskaber – ikke huske, hvordan stemmerne var faldet. En årvågen presse sluttede, korrekt, at bestyrelsens forslag var faldet.

Mere af det samme

I fjor skete der en spaltning af TryghedsGruppen, der tidligere rummede både livs- og skadesforsikringskunder. Nu blev kunder i det tidligere Tryg Liv (nu Nordea Liv & Pension) udskilt i foreningen NLP fmba.

Repræsentanterne fra TryghedsGruppen, der overvejende repræsenterer skadesforsikringstagerne, går igen. Men til dobbelt honorar. TryghedsGruppens repræsentantskab valgte af egen kreds en bestyrelse til NLP fmba. Ingen kerede sig om livsforsikringskunderne, der slet ikke var repræsenteret ved bodelingen. Hvordan kunne myndighederne dog godkende en så helt igennem udemokratisk fremgangsmåde?

19INDTryghedsgruppens-repra.jpg

Også i NLP fmba skal der nu være valg. Nu skal livsforsikringskunderne vælge deres egne repræsentanter til deres eget selskab. Men de vil opleve at komme for sent til toget. Selv om den siddende, midlertidige bestyrelse i NLP fmba er uden ethvert mandat fra livsforsikringskunderne, er den allerede godt i gang med at disponere over medlemmernes formue. Det er oprørende.

Frimodigt oplyser formanden Peter Gæmelke, at man i bestyrelsen har talt om at oprette en kundekapitalkonto, hvorfra afkastet vil blive delt ud til Nordea Liv og Pensions kunder.

»Det vil uden tvivl styrke selskabet (Nordea Liv & Pension),« tilføjer Gæmelke.

q

Ja, mon ikke. Det er jo en gave til Nordea Liv & Pension A/S. Man spørger sig selv, om det dog kan være lovligt. Det kan dog aldrig være en opgave for en forening af forsikringstagere at styrke et svenskejet aktieselskab, som medlemmerne ikke har nogen som helst andel i. Det er en opgave for foreningen at styrke pensionsudsigterne for foreningens medlemmer. Vel at mærke de medlemmer, der har andel i foreningens formue.

Hvis interesser varetager Nordea?

Nordea Liv & Pension A/S har været hurtige til at kvittere for gaven.

»Den nye forening giver kunderne eksklusive fordele i form af bl.a. medlemsbonus. Bonus er en kontant fordel for både eksisterende og nye kunder, en fordel, som kunderne kun kan få i Nordea Liv & Pension. Kunderne kan se frem til et større udbytte af kundeforholdet i Nordea Liv & Pension, og det vil øge selskabets konkurrencekraft både over for private og virksomheder,« udtaler Nordea Liv & Pensions direktør, der næsten ikke kan få armene ned igen.

Jørgen Huno Rasmussen, formand for Tryghedsgruppen

Men Sten Michael Erichsen overser, at ikke alle kunder i Nordea Liv & Pension, og slet ikke nye kunder, har andel i den nye forenings formue. Formuen i NLP fmba tilhører kunderne i det tidligere Tryg Liv, der havde deres forsikring i et kundeejet selskab. Formuen repræsenterer værdien af deres ejer-andel i forsikringskoncernen, der andrager otte milliarder kroner eller mere. Kunder, der er kommet til siden 2003, har haft deres livs- og pensionsforsikring i et aktionærejet selskab. De har naturligvis ikke nogen andel i formuen.

NLP fmba er uden enhver eksistensberettigelse. Medlemmerne har ikke noget at være fælles om. Nordea Liv & Pension er ikke kundeejet. Det eneste rigtige er at opløse foreningen og udlodde formuen til medlemmerne. Vel at mærke de medlemmer, der har bidraget til formuen. Som man gjorde det i Topsikring.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere