Berlingske Business
LIVE
14:26 Rejse- og fritidsaktier er terrorramt i surt marked

Kvinder ville vælge whisky og direktørstol

17BUSBUSINESS-SIDE-15-12305.jpg
Illustation: Iris

Ligestillingsindsatsen for kvinder i topledelse kræver visionære forslag og ikke redningsplanker.

I Danmark har vi trods ry for ligestilling et traditionelt syn på kønsroller. Vi har færre kvinder i topledelse end de lande, vi normalt sammenligner os med. I sidste uge kunne man i Berlingske Business læse om et nyt samarbejde mellem virksomheder, organisationer og uddannelser, der skal bane vej for flere kvinder i ledelse.

Gender Diversity Roundtable Denmark er et godt initiativ, men hvis jeg leger djævlens advokat, så virker de to repræsentanter for initiativet ikke ret visionære. I tråd med tidens ånd, hvor Ivanka Trump sælger selvhjælpsbøger til karrieremoren, fokuserer de ensidigt på at »fikse« kvinden, så hun passer til det eksisterende samfund. Fremtidens kvindelige ledere skal indfanges tidligt i »fødekæden«, så deres uddannelsesvalg kan påvirkes.

Ifølge Mai-Britt Poulsen, partner og managing director i Boston Consulting Group, begynder det med unge piger. Vi skal behandle dem, så de tror på, at de er lige så egnede til en magtfuld samfundsposition som drenge. Fin idé siden amerikanske undersøgelser viser, at piger i folkeskole­alderen tror, at mænd generelt er klogere end kvinder. Men som en redningsplanke, der skal udligne kønsforskellen i topledelse, er det skudt forbi. Medlemmerne i Ledernes Hovedorganisation viser, at for personer under 30 år gælder det, at fire ud af ti ledere er kvinder. Kvinder både kan og vil, men efter 30 års-alderen er der markant færre kvindelige ledere. Er det et generations­skifte, eller får noget kvinder til at fravælge karrieren?

17BUSPix1-Marie-Mors-094216.jpg

Tilbage i 2003 bragte New York Times en artikel om »The Opt-Out Revolution«. Avisen interviewede succesfulde karrierekvinder, der havde valgt karrieren fra til fordel for familien. Det overordnede budskab var, at de strukturelle barrierer i form af uddannelse og jobmuligheder er elimineret i den vestlige verden. Den skæve kønsfordeling i topledelse kunne derfor forklares ved forskelle i ambitionsniveau. Hvis kvinder ikke vil lede samfundet, skal de have lov til at være fri.

Denne holdning finder vi også i Danmark. EU-barometeret, 2012, viser Danmark som bundscorer ud af 28 lande, når det gælder kvinder på arbejdsmarkedet. Hver anden dansker mener, at kvinder er mindre interesserede i ansvar på jobbet end mænd. Til sammenligning gælder det under 20 procent af franskmænd og svenskere. De lave forventninger til kvinders karriere­ambitioner modvises gang på gang. Præcis ti år efter artiklen om »The Opt-Out Revolution« skriver samme avis »The Opt-Out generation wants back in«. Kvinderne fra første artikel er kommet ind på arbejds­markedet igen, men i markant lavere stillinger. Ambitionsniveauet er upåvirket af småbørnsårene, men samfundsstrukturen nødsager kvinderne til at træffe bestemte valg med degradering til følge.

Ambition, prioritering og valg er centrale elementer i ligestillingsproblematikken. Professor Michelle Ryan, University of Exeter, undersøgelser viser, at der ikke er kønsforskel i ambitionsniveau første år af en uddannelse. Efter tre års uddannelse er mændenes ambitioner vokset, hvorimod kvindernes er blevet lavere. Denne udvikling sker, uanset om de studerende er 20 eller 35 år, så ændringen kan næppe skyldes et biologisk ur, der tikker.

Ifølge professor Ryan kan forklaringen findes ved at se på, hvordan samfunds­styrede forventninger former vores valg. Rollemodeller, der viser balance mellem identitet på jobbet og i privaten, kan få en ny medarbejder til at føle sig autentisk i sit erhverv. Oplevelsen af at man passer ind, øger forventningen om succes og dermed den enkeltes offervillighed.

479633479.jpg

Karriere kræver offervillighed. Det gælder begge køn, men sammenlignet med mænd er risikoen for fordømmelse ved karrierefremmende valg større for kvinder og afkast i form af løn og titel mindre. Den kvindelige kandidat står – uanset uddannelse – tilbage med en cost-benefitanalyse, der er dårligere end sin mandlige medstuderendes. Dette løses ikke ved, at flere kvinder læser matematik, finans og IT som Asger Ryhl, direktør for UN Women Nordic Office, foreslår.

Ydermere virker det ulogisk, at vi primært henter fremtidens ledere fra de tekniske uddannelser. Ledelse handler i høj grad om mennesker, så der er behov for at nytænke lederuddannelserne. Uden følgere er der ingen leder. God ledelse skabes i relationen mellem mennesker og kræver et psykologisk grundlag i tillæg til teknisk viden.

Gender Diversity Roundtables møde 21. juni skal være mere visionært end »fiks kvinden«. Ellers er der fare for, at det bliver symptombehandling. Mai-Britt Poulsen nævner kort, at forventninger spiller en rolle. Denne vinkel bør udfoldes. I tillæg til innovation af lederuddannelserne er det relevant at se på, hvordan samfundsstyrede forventninger former vores valg.

Kvinder ville i højere grad vælge whisky og direktørstol, hvis det kunne betale sig. Vi ved, at det kan betale sig for virksomhederne at have kvinder siddende på topplan. Derfor bør mødets fokus være, hvordan vi gør det lige så attraktivt for kvinder som for mænd at være der.

08BUSLars-Fruergaard-Joer#2.jpg
For abonnenter LÆS MERE : Novo taber kvindelig lederkraft på gulvet

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen