Del : SMS
Berlingske Business

Kunsten at spørge ydmygt

bog

Lederen skal forstå sin afhængighed af medarbejderen og stille ydmyge spørgsmål.

Artiklen fortsætter under annoncen

I vores kultur er det stadigvæk en grundlæggende værdi, at ledere er klogere end medarbejderne, og ledere derfor skal udstikke retningen for virksomheden og komme med anbefalinger og råd til medarbejderne.

Det betyder, at der i vores kultur, og måde at organisere os på i hierarkier, er en tendens til at ledere vil belære frem for at spørge og bede om råd fra medarbejderne. Dette er en udfordring i forhold til at opbygge relationer, der bygger på tillid og respekt, og som i sidste ende fører til selvstændige og handlingskraftige medarbejdere.

Edgar H. Schein fortæller i sin bog, at det er blevet vigtigere at kunne stille de rigtige ydmyge spørgsmål fremfor kun at komme med anbefalinger og råd.

Han baserer dette på sine erfaringer med for eksempel NASAs katastroferne med Challenger og Columbia rumfærgerne, og BPs olieudslip i Den Mexicanske Golf. Disse katastrofer kunne været forhindret eller begrænset, hvis informationer, som underordnede var i besiddelse af, var blevet videregivet og taget alvorligt.

I den danske hospitalssektor findes der en række eksempler på, at fejlbehandling af patienter kunne være undgået, hvis lægerne havde haft tid og evner til at spørge og lytte ydmygt.

Ledelsesstile

Der er tre grundlæggende ledelsesstile, nemlig den retningsgivende, den støttende og den inspirerende.

Heldigvis har der været udvikling over de sidste årtier i Danmark, hvor lederen i højere grad også bliver støttende og inspirerende og ikke kun retningsgivende.

Dette kræver, at lederen er oprigtig interesseret i medarbejderen og dennes viden. Det er her, at kunsten at stille ydmyge spørgsmål bliver afgørende.

Tre former for ydmyghed

Forfatteren præsenterer tre former for ydmyghed:

1. Den grundlæggende ydmyghed, vi føler, når vi er sammen med ældre mennesker eller personer af højere rang eller status.

2. Den frivillige ydmyghed, vi føler, når er sammen med personer, vi beundrer for deres præstationer.

3. Her-og-nu ydmyghed, der opstår ved, at vi fra tid til anden er afhængige af andre for at kunne løse vores opgaver.

Lederens største udfordring er at lære at udvise her-og-nu ydmyghed og stille de rigtige spørgsmål med dette udgangspunkt. Hvis lederen er villig til at vise den ydmyghed, som afhængigheden giver, vil medarbejderen i højere grad være motiveret for at hjælpe lederen med at løse sin opgave.

Evne og lyst til at stille ydmyge spørgsmål

Bogen kommer med syv anbefalinger til, hvordan lederen kan blive bedre til at stille ydmyge spørgsmål. En af disse er »Reflekter mere og stil dig selv ydmyge spørgsmål«.

Forfatteren mener, at lederen først skal reflektere over situationen, han/hun befinder sig i ved at stille sig selv en række ydmyge spørgsmål. Hvad foregår der her? Hvad ville være passende at gøre? Hvad tænker og føler og ønsker jeg? Hvis opgaven skal kunne løses effektivt og sikkert, vil det være særligt vigtigt at få svar på disse spørgsmål? Hvem er jeg afhængig af? Etc.

Bogens hovedpointe er, at ydmyg spørgen er kunsten at få andre til at udtale sig, stille spørgsmål, som man ikke i forvejen kender svaret på og opbygge en relation på basis af nysgerrighed og interesse for den anden. Denne tilgang passer rigtigt godt til den danske ledelsesstil og -filosofi.

Nytænkning

Bogen er propfyldt med gode eksempler, spørgsmål til læseren, samt forslag til hvordan vi kan styrke vores evne og lyst til at stille ydmyge spørgsmål.

Det er meget forfriskende at læse en bog der på en kort og relevant måde stiller spørgsmål ved virksomhedens behov for at have en ”Den store rorgænger” som leder og samtidigt kommer med nytænkning på en anden ledelsestilgang.

God læselyst.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere