Del : SMS
Berlingske Business

Konkurrence skal stoppe bidragssatsernes himmelflugt

Sne på hustage
Arkivfoto: (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2013) Foto:

Debatindlæg. Fredag mødes erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) med partierne bag bankpakkerne for at drøfte bidragssatsernes himmelflugt. Og det er der god grund til.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hundredtusindvis af boligejere har netop fået et brev fra Nykredit/Totalkredit om, at den månedlige ydelse på deres boliglån stiger. Og de er ikke alene.

De senere år er de gebyrer, forbrugerne betaler til realkreditinstitutterne for administration af deres lån, skudt voldsomt i vejret. Faktisk er de såkaldte bidragssatser på ganske få år mere end fordoblet.

brian

Normalt når priserne hæves på et produkt, kan forbrugerne vælge at handle hos konkurrenten, og markedskræfterne sørger dermed for, at der hele tiden bliver konkurreret på pris og kvalitet. Men der er én helt afgørende forskel mellem realkreditlån og andre produkter, og det er, at det er hundedyrt for forbrugerne at skifte realkreditinstitut.

I Forbrugerrådet Tænk har vi regnet på sagen, og omkostningerne ved at skifte kan ligge mellem 17.500 og 27.000 kroner, afhængigt af hvilket lån, man har og hvilket realkreditinstitut man skifter fra og til.

nykredit

Det betyder, at der kan gå over 10 år, før besparelserne ved at skifte har kunnet betale de omkostninger, der er ved at flytte lånet.  Derfor giver det ingen mening for forbrugerne ”at stemme med fødderne” og skifte selskab. Konkurrencen er kort sagt sat ud af spil, og institutterne kan hæve bidragssatserne uden konsekvenser. Og det er desværre præcis det mønster, vi har set de seneste år, hvor det rask væk kan være blevet op mod 2.000 kroner dyrere om måneden at bo i ens bolig, i forhold til den låneaftale, som man som forbruger har indgået med realkreditten.

Realkreditselskaberne siger, at de stigende bidragssatser skyldes krav fra EU. Og flere politikere har op til dagens møde meldt ud, at bidragssatsernes himmelflugt skal bremses ved at slække på krav og regler til realkreditten.

Vi anerkender, at EU og nationale myndigheder stiller krav. Men på et marked med velfungerende priskonkurrence vil hele regningen for sådanne krav ikke blive sendt direkte videre til forbrugerne. Det sker tilsyneladende på realkreditområdet, og det viser tydeligt, at det er et konkurrenceproblem, som koster boligejerne dyrt. Et konkurrenceproblem, som ikke bliver løst ved at fjerne krav og regler.

Nykredit

Hvis konkurrencen skal fungere, skal det tværtimod være nemmere og billigere for kunderne at flytte lån.

Derfor har vi netop sendt to konkrete løsningsforslag til politikerne. Det første forslag går ud på, at det realkreditinstitut, der hæver bidragssatsen, skal betale de omkostninger, forbrugeren har ved at skifte til et billigere realkreditinstitut. Det andet løsningsforslag bygger på, at administrationen af lånet – det som bidragssatsen skal dække - skal flyttes til et nyt realkreditinstitut, men uden at lånet indfries. Forbrugeren betaler til det nye og billigere realkreditinstitut, som efterfølgende sender pengene til det oprindelige.

Mælkebonde Kim Gohr Nielsen

Begge forslag skal gøre det attraktivt for realkreditinstitutterne at konkurrere om forbrugernes gunst. Det vil dæmpe konkurrenceproblemet og stoppe bidragssatsernes himmelflugt. Det vil en deregulering af sektoren ikke.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere