Del : SMS
Berlingske Business

Kinas fremmarch

28BBMbog.jpg

Tonen bliver slået an med det samme. Vores forhold til den kinesiske supermagt kan skæres ind til ét soleklart dilemma: Hvor meget er kinesernes penge værd?

Artiklen fortsætter under annoncen

Journalist og forfatter Christina Boutrup har rejst og arbejdet i Kina. Hun har i mere end et årti fulgt et Kina, der ikke bare er ved at genskabe sig selv, men også er ved at genskabe hele verden, som hun skriver i udgangen på bogen om Kinas fremmarch som økonomisk supermagt.

En supermagt, der i dag agerer professionel investor og i stigende grad opnår indflydelse på Vestens økonomi.

Mogens Jensen vil omlægge Danidas erhvervsindsats

De færreste af os har forstået rækkevidden i skiftet. De fleste af os har stadig en lidt for stor national selvforståelse, selv om vi ofte kommer til kort, som TV-eksperimentet med folkeskoleklassen 9z viste. Ikke alene slog den kinesiske skoleklasse den danske klasse på konkret faglig viden, men også på det samarbejde, som vi ellers mener, vi er så gode til.

GERMANY/

Vi tror stadig, at vi har mere at tilbyde Kina, end de kan bidrage med i Danmark og Europa. Et godt eksempel fra bogen er et interview med Københavns socialdemokratiske borgmester Frank Jensen, som i DRs P1 skulle fortælle om samarbejdet med venskabsbyen Beijing.

Ifølge bogen er Frank Jensen skarp på, hvad Beijing kan lære af København, mens han bliver stille, når det handler om, hvad København kan lære af Beijing.

Til sidst spørger radiojournalisten:

»Skal jeg forstå det sådan, at vi ikke kan lære noget af kineserne, men bare gerne vil have deres penge?«.

»Ja, det kan du godt sige,« svarede overborgmesteren.

Fra fabrikshal til investor

Frank Jensens udtalelser indrammer bogens pointe præcist.

Hvis vi tror, at samarbejdet med Kina alene handler om, hvad vi kan lære kineserne, og at vi kan lukrere på deres enorme adgang til kapital, så har vi misforstået den kinesiske bølge fatalt.

pix_Ryder

Christina Boutrups bog viser, at vi skal forholde os meget mere nuanceret til Kinas økonomiske magt. Ja, der er enorme udfordringer i Kina med klima og forurening, med fattigdom og korruption, men Kina er omdannet fra en fabrikshal til en enorm kapitalstærk investor, som køber statsobligationer i Vesten og investerer massivt i europæiske virksomheder.

Made in China er ikke længere et udtryk for billig produktion og dårlige kopivarer.

Made in China er nu kvalitet og en ny måde at tænke på. Det er innovation, ny viden og teknologi, som på alle måder kan matche de stærkeste brands i Vesten.

Kina investerer 1,98 procent af bruttonationalproduktet i forskning og udvikling. EU-landene bruger samlet 1,97 procent, mens amerikanerne bruger 2,79 procent af BNP for at forsvare deres position i fremtiden.

CHINA ECONOMY

Danmark ligger noget højere, nemlig på 3,09 procent af BNP til forskning og udvikling. Den offentlige andel udgør en procent. Forskellen på Danmark og Kina er imidlertid et land med 5,6 millioner indbyggere over for et land med 1,4 milliarder indbyggere, som gør det muligt at udklække 600.000 ingeniører om året.

Bogens styrke er, at den på en overkommelig måde giver et indblik i Kinas politiske og økonomiske udvikling, fortæller om den kinesiske mentalitet og ikke mindst kommer med konkrete og overbevisende eksempler på virksomheder, der investerer i Kina, og på kinesiske investeringer i Vesten.

Klenodier sælges

Sagen er, at vi ved, at Kina er en supermagt. Vi ved, at landet er ved at sande til i forurening og mangel på rene fødevarer.

11BUSLastvognsbranche-i-sva.jpg

Men vi har kun en fornemmelse af, at Kina står med en delt befolkning, hvor der på den ene side er mange ekstremt fattige og på den anden side verdens største middelklasse og endda milliardærer, der er i stand til at købe vestlige klenodier som Volvo, vinslotte og andel i B&O – eller helt konkret købe den idyliske ejendom Sølyst ved Nyborg Fjord for 14 mio. kr. og omdanne den til kursusejendom for kinesiske embedsmænd og forretningsfolk.

Tankevækkende. Slet og ret.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere