Berlingske Business
LIVE
09:26 Simcorp-aktien dropper efter regnskab

Kære kvinde: Du er din egen værste fjende

27BUSMarianne-Dahl-Steensen.jpg
Marianne Dahl Steensen, adm. direktÔøΩr i Microsoft

Management. I arbejdet med diversitet er det ikke nok, at virksomhederne forstår problematikken, laver politikker for området og skubber på. Kvinderne skal tage de muligheder, som tilbydes.

Dengang, jeg blev tilbudt jobbet som adm. direktør for Microsoft Danmark, blev jeg mødt af mange anerkendende nik, håndtryk og lykønskninger. Jeg var den første kvindelige adm. direktør i Microsoft Danmark. Microsoft, en techvirksomhed med en (dengang) konservativ salgs­organisation, hvor jeg vil tro, at kønsraten var 80/20 i mændenes favør.

Jeg blev også mødt af spørgsmålet om – primært fra mit eget køn – hvorvidt jeg mon havde fået jobbet, fordi jeg er kvinde? Mit svar var for det meste »ja - naturligvis«, hvorefter jeg kunne uddybe, at det på ingen måder sårede min faglige stolthed, at jeg var blevet tilbudt et topjob på grund af mit køn.

Det rigtige svar er nok mere i retningen af »både og«. I Microsoft har vi den politik, at når vi bliver præsenteret for slut­kandidaterne til en stilling, så skal de, ud over at være fagligt kvalificerede, også repræsentere begge køn. Vi har fokus på diversitet, fordi vi tror på, at det giver de bedste resultater – på både kort og lang sigt – at vi kan se det på bundlinjen.

Det største problem i det spørgsmål var sådan set ikke, om jeg følte, jeg var blevet tilbudt jobbet, fordi jeg var kvinde. Det største problem var, at jeg mødte pande­rynker, når jeg fortalte, at jeg ikke havde et problem med positiv særbehandling. Jeg blev tilbudt en mulighed. Jeg greb den. Og det har siden vist sig, at Microsoft og jeg er et fint match. Hvorfor skulle jeg være ked af det?

Onsdag - CEO for en dag

Vi lever i en vanvittig tid, hvor den digitale omstilling vender alting på hovedet i vores virksomheder. Vores fremtid er uvis, fordi vi ikke har fantasi til at forestille os, hvordan verden ser ud om ganske få år. Hvor vi skal gentænke vores ydelser, vores måder at arbejde på, vores kultur, vores ledelses­paradigme osv. Morgendagens vinder­virksomheder skal være innovative, agile og omstillingsparate – og til dette har vi behov for nye kompetencer. Vi har behov for medarbejdere, som tør tage risici. Som tør at fejle – og som i øvrigt ikke er bange for at bede andre om hjælp. Vi har behov for en arbejdsstyrke, som skaber innovation ved at samarbejde, ved at skabe relationer på tværs af traditionelle grænseflader (både internt og eksternt i virksomheden) og ved at inkludere andre bidragsydere – også dem, der ikke står lige for.

I denne omstilling er der spændende, nye muligheder for alle – også for kvinderne. Det er nu, vi har et virkelig godt udgangspunkt for at få rykket ved ligestillingsbalancen.

Desværre er det ikke nok, at virksom­hederne forstår det, laver politiker for området og skubber på. Hvad nytter det, hvis kvinderne selv føler sig forklejnede over at blive positivt særbehandlede? I så fald er vi lige vidt.

Kære kvinde, du er din egen værste fjende – kom nu videre, og så grib de muligheder, som bliver præsenteret for dig. Kønsbetinget eller ej. Du skal nok få lov til at arbejde igennem, vise dit værd og forsømme din familie. Og lad dig ikke narre af, at virk­somhederne er flinke, opfører sig politisk korrekte eller er styrede af etiske over­vejelser, når de tilbyder dig et job. Det er ren bundlinje, forretningsmæssig fornuft og omtanke for virksomhedens fremtid – aldrig for dine blå øjnes skyld.

Så du kan sagtens sige ja tak – uden dårlig samvittighed.

435199366.jpg

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen