Del : SMS
Berlingske Business

Hvornår får man smage et nationalklenodie?

29busBobtegning.jpg

Blomsten af Danmarks erhvervsliv er styret af familier og erhvervsdrivende fonde. Et aktivt og effektivt ejerskab. Men hvor længe. Hvorfor er fondsbørsen ikke et alternativ? Forestil dig Lego, Danfoss og Grundfos på fondsbørsen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Kunne du tænke dig, kære læser, at købe aktier i Lego, Danfoss, Grundfos, Velux eller Ecco? Hvem vil ikke gerne have en bid af disse nationalklenodier? Selskaber som en række danskere har et ganske særligt, måske ligefrem følelsesmæssigt forhold til. Faren er selvfølgelig, at man som investor i så fald køber ind med hjertet og ikke med hjernen.

Inden jeg nu sætter for mange tanker i gang, må jeg hellere straks afsløre, at aktiekøb over børsen i disse familieselskaber ikke er muligt. Og næppe bliver det, i hvert fald ikke så langt øjet rækker.

Men bagsideklummen »På Vrangen« har sammen med researcher Anders Sebastian Kauffeldt leget lidt med tanken om en aktiebørs i København med alle de store familiedynastier repræsenteret. Hertil også statsselskabet DONG og servicekoncernen ISS. Modsat de gamle familieforetagender så er både ISS og DONG på vej mod børsen. ISS sandsynligvis allerede i 2014, DONG om tre-fire år.

Og hvordan ville børslisten med de største selskaber på københavnerbørsen se ud, hvis Lego & Co. lukkede fremmede investor med ind i ejerkredsen? Lego ville brage ind som landets tredje mest værdifulde børsselskab, og også de andre familiekoncerner ville pynte gevaldigt. Ingen over og ved siden af Novo, ligesom også A.P. Møller - Mærsk har befæstet sin andenplads. Men så kommer de »nye« selskaber som perler på en attraktiv snor. Og selskaber som Jysk, Bestseller, Haldor Topsøe, Egmont og Arla ville også pynte gevaldigt.

Det skal med, at der er betydelig usikkerhed om disse beregnede børsværdier. En børsnotering med beregning af værdier er en øvelse, som hurtigt kan koste nogle hundrede millioner kroner, hvis investmentbanker, revisorer, advokater og andre rådgivere lukkes med ind. Men her er bud, helt gratis.

De anslåede markedsværdier er beregnet ud fra såkaldte multipler fra sammenlignelige børsnoterede selskabers resultater og markedsværdi. Lego er sammenlignet med konkurrenterne Mattel og Hasbro, Grundfos med selskaber inden for deres segment, Ecco fra den branche og så videre. Så ja, mange andre ting kan spille ind, men grundlæggende giver det et ganske godt billede af, hvordan det ledende børsindeks i København ville se ud, hvis familierne Kirk Kristiansen, Mads Clausen og Due Jensen slap eneejerskabet af virksomhederne.

Det interessante er, at familierne bag disse selskaber ikke behøver at afgive magten og kontrollen med selskaberne. Præcis som heller ikke fondene bag Novo, Mærsk og Carlsberg har afgivet magten. Det store spørgsmål er, hvad Lego og de andre selskaber skulle på børsen. De har masser af penge og ikke noget akut kapitalbehov, de er kendte og blåstemplede i udlandet, og de kan tiltrække og betale både topchefer og bestyrelser mindst det samme som børsnoterede selskaber.

Der er således ikke noget incitament til at gå på børsen. Når selskaber som ISS og andre kapitalfondsejede selskaber går på børsen, er det ofte. fordi disse selskaber ikke kan sælges i »fri handel.« Og når staten sælger fra i DONG er det ud fra en politisk holdning om, at DONG ikke er vital som statsstyret infrastrukturselskab. Andre selskaber kan tage over, hvis DONG ikke kan levere varen.

Men det stiller unægteligt det noget prekære spørgsmål om, hvorfor det kun er selskaber, der ikke kan finde andre ejere, der dukker frem på Fondsbørsen i København, mens de ovennævnte nationalklenodier takker pænt nej. For dem går det overordentlig fint uden om Fondsbørsen.

Fonds- og familieejerskabet har fået en gevaldig renæssance de seneste fem-ti år. Mest afgørende sandsynligvis fordi der er tale om meget aktive ejerskaber og meget langsigtede ejerskaber. Jo flere generationer, der kobles på i familieejerskaber, jo sværere bliver det dog at styre koncernen og holde sammen på familieværdierne. Tidligere etableredes erhvervsdrivende fonde, så det kunne holdes samlet. Novo, Mærsk og Carlsbeg er eksempler herpå. Men inden for de seneste årtier er der ikke etableret store erhvervsdrivende fonde. Der er ikke rigtig nogen god grund til det.

Så hvad gør Lego, Ecco, Jysk, Topsøe og Bestseller, når familierne ikke længere kan holde sammen på forretningen? Det plejer at bliver problematisk i tredje, fjerde geled i arvefølgen. Se bare på FLSmidth.

Den nuværende fondslovning, som er under revision, synes ikke at være vejen frem for disse selskaber. De må finde på noget andet, måske sælge hele molevitten til udlandet.

Research: Anders

Sebastian Kauffeldt

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere