Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Husk dem, der for alvor bliver ramt af svindel på nettet

0121
Foto:

Det har ikke skortet på historier om svindel på nettet det seneste stykke tid. I stribevis af TV-indslag og avisartikler har almindelige forbrugere fortalt, hvordan de er blevet snydt af falske netbutikker eller har fået misbrugt deres kortoplysninger af svindlere. Jeg forstår forbrugernes bekymring, men jeg må også sige, at de er beskyttet af en solid lovgivning, der betyder, at de i næsten alle tilfælde får deres penge retur. Nettet er derfor et meget sikkert sted at handle for forbrugerne.

Nu er tiden kommet til at fokusere på dem, der virkelig bliver ramt af svindel på nettet: Virksomhederne.

648756769.jpg

En undersøgelse fra Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH, viser, at seks ud af ti netbutikker har oplevet svindel i det første halvår af 2017, og når en vare er købt med stjålne kortoplysninger, er pengene i langt de fleste tilfælde tabt. Det koster hvert år butikkerne mange millioner kroner. Alene tab på svindel med Dankort rundede 55 mio. kr. i 2016. Når vi medregner de mange ressourcer, som butikkerne bruger på at forebygge og bekæmpe svindel, er det endnu flere millioner. Vel at mærke penge som kunne være brugt på at udvikle virksomheden.

577945651.jpg

Problemet bliver ikke mindre af, at der tilsyneladende er frit spil for svindlerne. Syv ud af ti svindelramte netbutikker har anmeldt svindlen til politiet, men kun seks procent af butikkerne mener, at politiet har kompetencerne og ressourcerne til at tage sig af sagerne. En tredjedel af butikkerne anmelder slet ikke svindlen, fordi de har dårlige erfaringer med politiets indsats. Faktisk er det så grelt, at butikkerne vurderer, at den største risiko for svindlerne er, at de kan få en parkeringsbøde, når de henter varen i en pakkeboks.

Der er kort sagt ingen hjælp til butikkerne og ingen konsekvens for svindlerne. Det er bekymrende. Og det er en våd klud i ansigtet på de mange mennesker, der hver dag knokler en vis legemsdel ud af bukserne for at skabe en sund forretning. Jeg forstår godt dem, der føler sig en smule til grin og magtesløse.

Skatskat

Heldigvis ser nye teknologiske løsninger som Dankort Secured by Nets ud til at bremse en del af svindlerne, men det er naivt at tro, at de IT-kriminelle blot opgiver ævred. Tværtimod vil de sandsynligvis skrue op for kreativiteten og finde nye måder at svindle på.

Derfor er der et stigende behov for, at politi og politikere skruer op for indsatsen. Der skal hurtigst muligt etableres en central anmeldelseside, som kan gøre livet nemmere for anmeldere og efterforskere. Samtidig skal politiet have tilført ressourcer, så svindlerne kan se og mærke, at der er en reel risiko for at blive snuppet med fingrene i den digitale kagedåse.

609147974.jpg

Justitsminister Søren Pape (K) har lovet FDIH at fokusere på problemet, men som de fleste ved, er politiet presset af mange opgaver. Derfor er det vigtigt, at resten af det politiske landskab bakker op. Ellers risikerer vi fortsat at overse dem, som svindlerne for alvor rammer.

UNITED PARCEL-DRONES/

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen