Berlingske Business

Griskhed i høreforsorgen

Demant
William Demants hovedsæde. Her høreapparater fra Oticon. Foto:

Artiklen fortsætter under annoncen

Tre direktører gik for nylig ind for en ændring af strukturen i den danske hørehjælp ved at adoptere den model, som vi i årtier har kendt på et andet hjælpemiddelområde – briller.

Her var fortjenesten i detailleddet for år tilbage enorm. Man tog indkøbsprisen fra grossist, gangede den med 12, lagde momsen ovenpå, og man havde udsalgsprisen. En gængs tommelfingerregel, indtil Louis Nielsen holdt sit indtog på markedet og ødelagde det hele.

I dag kan man få et par moderne briller med glidende overgang i god kvalitet for 25 pct. af hvad de kostede i 1980erne og 1990erne.

Den udvikling vil de tre store danske høreproducenter for alt i verden undgå. Derfor har de investeret kraftigt i detail­leddet i håb om at holde profitten oppe. De skyer ingen midler for at nå deres mål. Da Høreforeningen ikke ville danse efter deres pibe indførtes omgående annonceboykot.

Indrømmet, der trænger til en oprydning i systemet, men ikke på de tre store leverandørers præmisser, for her er der kun en taber – forbrugeren.

Jeg er tilhænger af den foreslåede opdeling, da det udfra et økonomisk synspunkt er rigtigt. Det offentlige system er bureaukratisk og kræver fire undersøgelser, hvor kun en er nødvendig efter første gangs anskaffelse, og den moderne teknik derefter overflødig gør besøg hos øjenlægen.

Det bekymrer mig og får advarselslamperne til at blinke, når tre dominerende aktører på et marked finder sammen om at skrive en artikel. Hvad kan de så ellers finde på? Er hele manøvren et forsøg på at opretholde urimeligt høje priser?

Pix-Anne-Marie Finch

Et lille eksempel. Jeg har et sæt høreapparater, som jeg er ganske godt tilfreds med. Jeg har et problem med ikke at forstå ord – såkaldt tab af skelneevne – og anskaffede derfor en lille streamingsenhed, som automatisk sender lyden i forstærket form fra min mobiltelefon til høreapparaterne. Det er en lille »stikkontakt«, som sættes i mobiltelefonen. Effekten er god, der er bare det, at den skal sidde på en ganske bestemt måde, for at der er kontakt. Og den forskubbes let, når telefonen ligger i en lomme. Selve den udvendige udformning er billig og slet ikke et kvalitetsprodukt værdigt.

Retssag om medvirken til terrordrab ved synagoge i København

Prisen er – hold fast – 1.500 kr. Man behøver ikke at være elektronikingeniør for at se, at mængden af elektronik er begrænset. Det er simpelt hen renlivet griskhed.

En fuldt funktionsdygtig smartphone, som enheden er beregnet til, kan fås for omkrig 1.000 kr. Med telefon, wi-fi og kamera. En trådløs enhed (med høretele­foner) kan fås for 324 kr. og en lækker B&O trådløs hovedtelefon for 1.990 kr.

Jeg er tilhænger af en forenkling på betingelse af, at et bureaukratisk system ikke afløses af et kartel, der har til formål at holde priserne oppe. Lad os begynde med en autorisation af audiologerne. En af betingelserne skal være, at de ikke må være økonomisk afhængige af leverandørerne.

Mon ikke Konkurrencestyrelsen og den ansvarlige minister burde kigge lidt mere på de forhold, de tre direktører foreslår. Målet er næppe brugerne, men snarere sikring af de kommende års bonus.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Afkastene i Sampensions markedsrenteprodukt 3 i 1 Livspension har været ganske pæne og landede i 2016 på 8,4 % for en 45-årig kunde med moderat risiko. Dermed placerer Sampension sig foran mange konkurrenter på årets afkast.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen