Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Filmselskaber skal pleje deres fans for at fastholde kassesucceser

25BUSPix2-Comic-Con-121706.jpg
Filmfans og -nørder samles hvert år i USA for at hylde de store actionfilm og kassesucceser. Filmselskaberne arrangerer begivenheden med udklædte filmelskere, men flere selskaber er nu ved at miste interessen for at pleje nørderne. Foto: Mike Blake/Reuters

Hvad kan Hollywood lære af sig selv – og hvad kan vi lære af dem? Er der penge i at holde af sit publikum?

Nørdernes juleaften falder om sommeren – den hedder »Comic-Con« og finder sted i San Diego her sidst i juli. Selv om det, som navnet antyder, oprindeligt handlede om tegneserier, er #CCSD – som det skrives på internettet – hen ad vejen blevet den helt store sommerbegivenhed for Blockbuster- og action-film, samt alt hvad dertil hører.

Næsten 200.000 fans dukker op – mange i vilde kostumer – for at opleve det nyeste, det mest populære og det, der er på vej. Og der, hvor der er fans, vil filmstudierne også gerne være.

Eller sådan har det været.

I de seneste par år har flere store studier droppet eventet på trods af, at man har masser af film på vej til præcis dette publikum. Og i år var den helt gal; kun ét af de store studier kørte de store kanoner frem og piskede en sal fuld af fans til skum.

Det studie var Marvel, hvis allerstørste stjerner dukkede talstærkt op, hyggesnakkede med publikum og viste eksklusive klip fra kommende film.

»Nå, og hvad så?« tænker du måske, men hvis man interesserer sig for medier, for kommunikation eller for at opbygge stærke, værdifulde relationer med sit publikum, bør man være opmærksom her.

Hollywood skilt. Arkivfoto

Marvel er nemlig også det filmstudie, der har de mest populære film og tjener flest penge.

Alle de andre studier drømmer om at opnå den samme fanglæde, de samme box office-tal og prøver desperat at gøre Marvel deres kunst efter.

Bare ikke når det kommer til det allervigtigste: At holde af, respektere sit publikum og møde dem, hvor de er.

Ud fra en rent »parametrisk« betragtning er der så lidt forskel på de forskellige studiers film, at ikke-fans formentlig ikke kan se det. Så hvorfor tjener Marvel omkring en halv gang mere på sine film end f.eks. DC, den nærmeste konkurrent?

Svaret ligger i relationen til publikum, og de forskellige tilgange til den kan aflæses af studiernes måde at håndtere »nørdejule­aften« på. Én måde er at forsøge at slippe for at have med dem at gøre – at vende ryggen til offentligheden af frygt for dens dom, at bekymre sig mere om hvorvidt konkurrenten skal stjæle ens ideer end om at vise dem frem for sine fans. En anden er at invitere til fest, slå ud med armene og lukke den begejstrede pøbel indenfor. Sende sine største charmetrolde ind og give dem frie tøjler.

Nordisk Film Biografer starter nye biografer i Sverige

På samme måde som filmenes popularitet ikke handler så meget om deres mere åbenlyse egenskaber, handler brugen af events ikke kun om at deltage. Når det virker, er det næsten altid på grund af den ånd, man gør det i.

Dette gælder ikke kun for film – vi kan alle sammen lære af det: Succeserne vokser næsten altid ud af den publikumskultur, man har. Og kulturen har det også med at smitte af på produkterne.

Det gælder også hele detailbranchens forhold til e-handel versus fysiske butikker. Alt tyder på, at der fortsat vil være efterspørgsel på rigtige butikker – specifikt dem, der giver folk en god oplevelse. En oplevelse af at være velkomne og værdsat.

Den gamle model er transaktioner – den nye er relationer. Og det skal vi bare være glade for.

Transaktioner skal jagtes og nedlægges én ad gangen.

Relationer holder over tid og bliver endda stærkere, hvis vi gør det rigtigt.

Jesper Wille er rådgiver, foredragsholder og konsulent med speciale i human business relations. Han driver selskabet Jesper W of CPH.

05BUSDICTE-104619.jpg

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen