Berlingske Business

Fem medietrends der vil skabe forandringer i 2017

FILES-CHINA-US-ELECTRONICS-APPLE-SMARTPHONE
Ifølge estimater fra eMarketer vil andelen af danskere, der ejer en smartphone (77,9 procent), faktisk overstige antallet af danskere, der ejer en traditionel mobiltelefon i 2017 Foto:

OPINION. Hvert år, hver måned, hver dag vil globale ændringer ramme din hverdag. Mobil, video, stærke udgivere og stærkere brug af data vil være den afgørende drivkraft i forandringerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Tag et øjeblik og tænk tilbage på de seneste par år. Hvilken faktor har påvirket dig mest på dit arbejde?

For nogle vil det nok være nogle af de store globale ændringer, som vi har set i 2016. F.eks. Brexit, Trumps præsidentvalgsejr og måske endda tabet af globale stjerner som Bowie og Cohen.

pix-Tingenes Internet

For andre vil det nok være ændringer i branchen. I begyndelsen af 2016 var ad blocking på alles læber og i medierne. Senere på året har vi set et skift i medielandskabet med en tilsyneladende endeløs stime af globale mediepitches, for slet ikke at tale om forbrugernes hungrende appetit for alt, hvad der lugter af mobil og video.

Pointen er, at der hele tiden sker ændringer. Hvert år, hver måned, ja faktisk hver dag. Og ofte er den forandring på én og samme tid en udfordring, men også en mulighed for at tænke nyt i forhold til dit job, dit team og din forretning som helhed.

pix-Samsung, Tim Baxter

Med det in mente vil jeg her kortlægge nogle af de områder, hvor jeg har en stærk forventning om at se forandring i 2017.

Mobile stryger fortsat fremad i en lige linje, og her taler jeg især om smartphonen.

Ifølge estimater fra eMarketer vil andelen af danskere, der ejer en smartphone (77,9 procent), faktisk overstige antallet af danskere, der ejer en traditionel mobiltelefon i 2017 – for første gang nogensinde. Smartphonen dominerer markedet, og det samlet antal connections nærmer sig ifølge GSMA otte milliarder på globalt plan. Så både marketingfolk og udgivere skal for alvor til at steppe op på mobilfronten i løbet af de næste 12 måneder.

pix-Makeupspejl

Dertil kommer, at selve telefonfunktionen mister betydning i takt med, at smartphonen i stigende grad er blevet en underholdningskanal, et kamera, en pung, og listen er lang.

Men nogle af de mere interessante muligheder, som vi oplever på baggrund af mobilens udvikling, er opblomstringen af nye annonceringsformater – især 360, virtual reality (VR), augmented reality (AR) og livevideo, som alle vil gennemsyre den nye periode, vi går ind i med 5G. Og marketingfolk vil derfor kunne nå ud til forbrugerne på nye og mere sofistikerede måder.

Væksten af video og især mobil video har været støt stigende de seneste år. Ifølge Ciscos Visual Networking Index (VNI) 2016 har verdens samlede mobildatatrafik allerede oversteget 50 procent, og Cisco anslår, at det tal vil udgøre tre fjerdedele i år 2020. Og allerede næste år forventes den vækst endnu engang at stige med en 11-dobling.

pix-Nokia

Årsagen til væksten er, at syn, lyd og bevægelse forbliver en af de bedste måder, hvorpå man kan fange og engagere forbrugerne på tværs af enheder. Video og mobil går hånd i hånd og vil sammen komme til at dominere medierne – ikke bare i år 2017, men også mange år frem. Sammen med førnævnte teknologier som 360, VR, AR og livevideo forventer jeg, at forbrugerne vil tage nye videoteknologier til sig og dermed ruske op i måden, hvorpå marketingfolk går til kamp for at engagere forbrugerne i det kommende år.

Her i Danmark forventes det, at 72,3 procent af alle danske internetbrugere vil se video digitalt i 2017.

Førhen blev de fleste teknologiplatforme i annonceringsøkosystemet udviklet til marketingfolk. Men i 2016 er der kommet nogle nye redskaber, der også får udgiverne til at stå stærkere, fordi de får mere fleksible platformteknologier, mere forbrugerorienterede formater og avancerede muligheder for at målrette deres aktiviteter. Det hjælper med at rykke udgiverne fra at være overvejende direkte responsfokuserede til, at de i dag kan levere på de KPIer, som marketingfolk rent faktisk efterspørger.

pix-Playstation 4

Header bidding og automated price floor optimisation (PFO) er nogle af de bedre resultater. Indenfor de sidste 12-18 måneder har de vundet større indpas og hjulpet udgivere med selv at få større udbytte online. Og det gør de gennem program-­matic. Tidligere har der ellers været en tilbøjelighed til at holde tilbage med netop at pushe den vej, men nu er det muligt at tjene mere pr. impression med det samme.

Onlinetrafik skabes i stigende grad via teknologiske platforme, og derfor bliver de en mere og mere vigtig indtægtskilde for udgiverne, da de fremadrettet vil være med til at sikre en mere fair pris for udgivernes eget content.

I 2016 oppede brands og udgivere sig for at skabe bedre kvalitet i deres annoncer og content, så forbrugerne faktisk finder det værdifuldt, personligt og ikke mindst relevant. Det er delvist, fordi forbrugerne i stigende grad bliver mobile, og marketingfolk er derfor nødt til at ramme dem netop der, hvor de allerede er. Og det handler altså om at skabe bedre oplevelser med annoncerne.

nets

Det er en tendens, der vil fortsætte, i takt med, at kreative vil kunne rykke hurtigere og bruge data som en grundlæggende guide til at udvikle koncepter, som flugter med det indhold, målgruppen rent faktisk efterspørger.

Desuden hjælper det med at forstå, hvordan teknologi kan bruges til at skabe mere personlige oplevelser, hvilket er nødvendigt for at følge med branchens udvikling. Nye teknologier vil redefinere video som format, mobilannoncer vil åbne døre for mere personligt indhold, og et fokus på netop forbrugerne vil være det, der driver branchen fremad.

Topledelsen kræver lige så meget rentabilitet fra deres investeringer i marketing som af alle andre typer af investeringer. Den teknologiske vækst inden for annoncering har skabt nye udfordringer for medierentabiliteten, og CMOs står på mål for at kunne levere en målbar ROI.

pix-iPhone 7

For at CMOs skal kunne imødekomme de stigende krav for rapportering af deres resultater, skal de kunne stole på, at investeringerne ikke spildes på fusk, og at de kan måles og evalueres effektivt på tværs af alle kanaler. Derfor er medie- og teknologiudbydere nødt til at gøre det muligt for brands og bureauer at anvende de rette værktøjer.

Forvent at se en branche, der i stigende grad vil presse på for at få mere åbne og transparente arbejdsrelationer, som både er troværdige og kan betale sig.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen