Berlingske Business

Farvel til leverpostejsfarvede løsninger

11BUSKonsensus-160709.jpg
»Måske fordi vi er danske, tæller alles mening næsten lige meget. Og inden vi er kommet ud af møde­lokalet, er den lysende gode idé, der befandt sig i lokalet, blevet leverpostejsfarvet,« skriver Ursula Krogsbøll. Arkivfoto: Iris

Serie. Vores danske konsensussøgende kultur forhindrer innovation.

Forestil dig, at du går ind i et mødelokale. Der sider 14 mennesker. De ni har medbragt PC, for at mødeaktiviteten ikke skal sætte dem for langt bagud. Ud af de 14 personer har mindst halv­delen besat 50–75 pct. af dagen med væg-til-væg-møder. Alt »arbejde« foregår før og efter almindelig arbejdstid. Helikopterperspektivering foregår udelukkende i ferien eller slet ikke.

Der er inviteret 14 mødedeltagere, fordi det er vigtigt, at alle føler sig inddraget, og ingen føler sig overset. Blandt de 14 møde­deltagerer er der to, der reelt har viden om, hvad der vil fungere, hvordan man kan skrue en løsning sammen, der vil virke: To personer, der er inspirerede, ved, hvad de taler om, og som vil nyde at få lov til at løbe med bolden. De har en indlysende god idé med til mødet.

Imidlertid er det – måske fordi vi er danske – vigtigt også lige at høre, hvad de 12 andre tænker. De kommenterer, vurderer og kommer med forslag, uagtet at de ikke har forberedt sig, ikke er helt hjemme i emnet og ikke har nogen ideer.

Måske fordi vi er danske, tæller alles mening næsten lige meget. Og inden vi er kommet ud af møde­lokalet, er den lysende gode idé, der befandt sig i lokalet, blevet leverpostejsfarvet. Det har store konsekvenser for de resultater, vi er i stand til at levere. Og det har store konsekvenser for, hvilke mennesker vi er i stand til at fastholde.

Skaber vi plads til de innovative, eller går vi i vejen for dem?

Vi spørger i ramme alvor til jobsamtalen:

»Vil du kunne trives med, at projekter går i stå i måneder, fordi vi er afhængige af koncern-IT?«

»Vil du kunne trives med, at resten af organisationen ikke er det samme sted som dig?«

»Vil du kunne trives med modvind og procedurer, der æder din arbejdstid, antikke standarder, der fortsat skal overholdes, etablerede hierarkier, der skal overvindes?«

27BUSUlla-Brockenhuus-Sch#2.jpg

Hvis svaret er ja, er du ansat. Hvis svaret er nej, vil du ikke trives her. Ikke supermærkeligt, at de få helt afgørende inspiratorer, idéskabere, innovatorer, entreprenører ender i start-ups. De etablerede virksomheder har ikke forstået, at de skal gøre sig fortjent til de helt skarpe profiler. De profiler, der afgør, om der er noget at bygge videre på om fem år.

Lidt selvransagelse: Hvor ofte udvælger du mødedeltagere efter »så de føler sig hørt«-princippet?, og hvor ofte udvælger du møde­deltagere efter »lad os se, hvad der sker, hvis vi giver dem bolden«-princippet?

Det vil være helt afgørende for, hvor ofte du igangsætter endnu en leverpostejsfarvet løsning, og hvornår der er en chance for, at du er i gang med at lave cool stuff.

11BUSOpinion-Video-133130.jpg
LÆS MERE : Video, video, vi-de-o

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen