Del : SMS
Berlingske Business

»Erhvervs-bosser: Wake up to ligestillings-reality!«

LisbethOdgaard
Kvinderne er blevet en del af det kvalificerede arbejdsmarked, men arbejdsmarkedskulturen er stadig maskulin som bare pokker, skriver Lisbeth Odgaard Madsen. Foto:

Mange medarbejdere på de danske arbejdspladser har efterhånden indset, at der eksisterer en ny virkelighed for mænd og kvinder i erhvervslivet. Det har erhvervsbosserne bare ikke.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Just do it«. Sådan får rigtig mange ambitiøse kvinder at vide af deres chefer, når snakken falder på at gå hele vejen i dansk erhvervsliv. Men det er en myte, som efterhånden kun cheferne selv tror på. For der eksisterer en helt ny virkelighed på de fleste danske arbejdspladser, som de fleste medarbejdere mere eller mindre ubevidst har fået øjnene op for.

De eneste, pråsen tilsyneladende ikke er gået op for, er cheferne selv.

LIGELØN

Den nye virkelighed, part 1:

Kvinderne er blevet en del af det kvalificerede arbejdsmarked, men arbejdsmarkedskulturen er stadig maskulin som bare pokker. Det ses blandt andet, når kvinder ikke griber ud efter mulighederne for at avancere i ledelse. Claus Skovhus skriver i sin blog: Fix det selv – bliv mere konkurrencemindede og råb lidt højere. Men han glemmer, at det udpræget maskuline arbejdsmarked, han mener, vi skal tilpasse os ved at agere som alle mændene, på mange måder står i direkte kontrast til det feminine værdisæt, vi er opdraget til at rumme, forventes at rumme, og derfor nok også rummer, uanset om vi synes om det eller ej.

Er det vores fejl, og skal vi fixe det, eller skal erhvervslivet finde en måde at rumme både ambitiøse mænd og kvinder på? Det sidste, mener jeg.

Claus skovhus

Den nye virkelighed, part 2:

I familierne kæmper far og mor også en ligestillingskamp i disse år, og det har efterhånden effekt langt ind på arbejdsmarkedet. Med kvindernes indtræden på det kvalificerede arbejdsmarked, er der nemlig også et voksende antal mænd, der ønsker at gøre sig mere gældende i hjemmet. Desværre er kulturen på arbejdspladserne stadig, at det er mor, der er omsorgsgiver og far, der er skaffer, og det gør det svært, både for mor ude og for far hjemme.

I en Harvard-undersøgelse sendte man en række fædre fra kontoret tidligt og spurgte kollegerne, hvor han skulle hen. »Han skal nok til et vigtigt møde,« lød svaret. Derefter sendte man en række mødre fra kontoret lige så tidligt og spurgte tilsvarende om, hvor hun så skulle hen. »Hun skal nok hente børn,« svarede kollegerne. Tankevækkende.

kvinder

Er det chefernes skyld, at vi har disse køns-definerede forventninger til hinanden? Bestemt ikke. Men det er chefernes ansvar at gøre op med det og skabe en arbejdskultur, der tillader mere far i hjemmet og flere kvinder på arbejdet, ikke mindst fordi det vil frigøre hjerne- og hjerteplads hos flere kvinder til at forfølge deres professionelle ambitioner.

Hvad skal business-bosserne gøre? De skal sætte sig ned og forstå den nye virkelighed. Når Michael Almer fra Novozymes mener, at Lego er på afveje med ny kvinde-rekrutteringsfokus, fordi dygtige kvinder ikke vil have særbehandling i rekrutteringen, er det indlysende, at han ikke rigtig har fattet den nye virkelighed.

13BUSlego-bizz-for.jpg

Selvfølgelig vil dygtige kvinder ikke have særbehandling – de vil anerkendes for det, de kan, på lige fod med deres mandlige konkurrenter. Men de fleste af dem agerer i øjeblikket i maskulint prægede virksomhedskulturer. På den måde bliver de jo ikke stillet over for de lige muligheder, som vi alle sammen galer op om, at der skal være for mænd og kvinder. Så bliver de faktisk negativt særbehandlet som det naturligste i verden.

I den maskuline virksomhedskultur, der eksisterer i dag, bliver de fleste erhvervs-ræsonementer opstillet ud fra et maskulint mindset. Det er fint nok, for det har vi bestemt brug for. Ja, det er faktisk helt naturligt, at det maskuline har domineret i erhvervslivet hidtil, for det har jo været mændene, der har styret erhvervslivet i århundreder indtil nu. Men nu har den nye virkelighed indfundet sig. Kvinderne er i praksis på vej til at komme på lige fod med mændene ude, lige så vel som mændene er ved at komme på lige fod med kvinderne derhjemme. Nu mangler vi bare den værdimæssige ligeværdighed, ude såvel som hjemme.

Mikael

Og det skal erhvervsbosserne vågne op og forstå, hvis de vil bidrage til ligestillingen i erhvervslivet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere