Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

DUM, statistik og medietillid

31BUS101305823-124810.jpg
ARKIVFOTO

Media. Statistik kan mistolkes og misbruges, men kan ikke undværes i beslutningsprocessen.

I forrige uge skrev konstitueret chef­redaktør Anna Libak en klumme om de nationalkonservative som vor tids revolutionære. De nye revolutionære bekæmper eliten og de løgnagtige mainstreammedier (forkortet MSM) gennem oprettelsen af nye alternative medier, som Libak med slet skjult sarkasme samlet set forkorter DUM (De Uautoriserede Medier).

Og på sin blog, Værdikampen, på b.dk skrev Mikkel Andersson så i torsdags et indlæg om den ophedede diskussion i Sverige om, hvorvidt man skal opdatere statistikken om kriminaliteten blandt indvandrere. Den er nemlig ikke blevet opdateret siden 2005, og den svenske regering har meddelt, at den ikke ser noget formål med en opdatering.

Billede

Sveriges Televisions nyhedsmagasin Agenda tog emnet op, men da ingen politikere fra de regeringsbærende partier havde ønsket at deltage, stod diskussionen mellem Mattias Karlsson fra det nationalkonservative parti Sverigedemokraterna og professor i kriminologi Jerzy Sarnecki. Når man som jeg er belastet af en mere end almindelig begejstring for tal, så var det lidt syret at opleve en professor argumentere for, at der ikke er behov for en opdateret statistik inden for hans forskningsområde.

Jeg er med på, at statistik kan mistolkes og -bruges, men hvis det er et validt argument for slet ikke at bedrive statistik, så vil der snart ikke blive truffet ret mange evidensbaserede beslutninger i centraladministrationen. Samtidig er det vel rimeligt at antage, at beslutningen om ikke at offentliggøre denne statistik er med til at nære de nationalkonservatives skepsis over for eliten og de traditionelle medier (MSM).

Jeg har da også med stille undren fulgt forskellene i fremkomsten af nye medier i Danmark og Sverige i de senere år. Vist har vi set Den Korte Avis markere sig i Danmark, men de mest markante nye medievirksomheder er vel snarere titler som Føljeton, POV International og Zetland – medier, som ingen vel vil beskylde for at være nationalkonserverende. Omvendt i Sverige, hvor en række nationalkonservative medier med titler som Avpixlat og Fria Tidar i spidsen er slået stærkt igennem.

23BUSRB-PLUS-Penge-skal-faa.jpg

For et lille års tid siden gennemførte jeg selv en måling af, hvordan befolkningerne i syv europæiske lande så på mediedækningen af en række stofområder – herunder flygtninge og indvandrere. I Danmark udmærkede medierne sig ved at blive betragtet som værende rimeligt balancerede, mens mediernes dækning i Sverige i høj grad blev vurderet som værende venstre­orienteret. Ligeledes kan jeg i mine daglige målinger af medievirksomhedernes omdømme se, at de traditionelle medievirksomheder i Sverige tog et ordentligt imagedyk i efteråret 2015 med den store indvandring og helomvendingen i den svenske flygtningepolitik – et dyk som de siden har haft svært ved at overvinde.

Så for at blive i Anna Libaks terminologi synes befolkningens tillid til, at MSM rapporterer objektivt at være afgørende for DUMs vækstmuligheder. Og så en opdateret statistik, vil jeg tilføje.

Lad mig afslutte med at citere Mikkel Andersson:

»Det ville være komisk, hvis ikke det var så alvorligt, at store dele af det officielle Sverige stadig tror, at hvis man blot tilbageholder fakta fra befolkningen, så forsvinder diskussionen. Det gør den ikke.«

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Jobcenter - 2016120214070344_o

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen