Del : SMS
Berlingske Business

Din virksomhed skal redefinere begrebet "hjemmemarkedet"

Hjemmemarked
»Nedbrydningen af grænser for handel, digital selvbetjening og service, effektivisering af betaling og distribution betyder, at det for forbrugeren ofte er lettere at erhverve et produkt fra et internationalt website end at besøge en butik,« skriver Jacob Johansen, Executive Director og partner i Charter Five. Foto: Iris

KLUMME: Vi taler meget om, hvad digital disruption betyder for vores produkter, for den måde, vi driver vores virksomheder på, men vi taler meget lidt om, hvad disruption vil betyde for vores eksport. Det kommer til at koste flere virksomheder livet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vi taler meget om, hvad digital disruption betyder for vores produkter, for den måde, vi driver vores virksomheder på, men vi taler meget lidt om, hvad disruption vil betyde for vores eksport. Det kommer til at koste flere virksomheder livet.

Situationen er den, at den igangværende digitale disruption før eller siden betyder, at selv små og mellemstore danske virksomheder vil blive presset på deres hjemmemarked.

Nedbrydningen af grænser for handel, digital selvbetjening og service, effektivisering af betaling og distribution betyder, at det for forbrugeren ofte er lettere at erhverve et produkt fra et internationalt website end at besøge en butik. I den nye virkelighed er fysisk nærhed relativt uvæsentlig, og konkurrencefordelen i et geografisk defineret hjemmemarked er derfor helt forsvundet.

Den digitale disruption betyder, at vi skal redefinere begrebet »hjemmemarked«. Hvor det tidligere primært blev defineret ud fra geografi, vil fremtidens »hjemmemarked« blive defineret ved relevansfællesskab mellem virksomhed og forbruger. Når et brand og et givet produkt er relevant, har det mulighed for at skabe relationer og loyalitet – uanset hvor forbrugeren handler.

nætflæx

Og når geografi forsvinder i relationen mellem producent og aftager, er det klart, at alle virksomheder bliver tvunget til at forholde sig til resten af verden.

Derfor er eksport ikke længere blot et spørgsmål om at skabe øget salg og vækst. Det er også spørgsmålet om noget så fundamentalt som at sikre virksomheden et nyt »hjemmemarked« – og som konsekvens – overlevelse.

25BUSPix-Lisa-Herold-Ferbin.jpg

For fremtiden bliver eksport en del af alt, hvad et brand og en virksomhed gør – ikke en uafhængig afdeling eller en særskilt disciplin for særligt allokerede medarbejdere. Oplevelsen af hjemmemarkedet som defineret gennem relevans betyder fundamentale ændringer i den måde, vi organiserer os på, og man kan passende begynde med at nedlægge eksportafdelingen.

Virksomhederne er tvunget til at gen-tænke hele deres værdikæde. Det er nemlig langtfra altid, at det, der er gangbart i Sønder Omme, også fungerer i New York eller Tokyo. Når eksport bliver en naturlig, integreret del af alt, hvad virksomheden gør, er konsekvensen selv at drifte den internationale forretning for at garantere, at forbrugere oplever en sammenhængende interaktion med et brand, uanset hvor i verden de befinder sig. For et brand, der definerer sine markeder igennem relevans frem for geografi, er det ikke acceptabelt, at kvaliteten af det samlede servicedesign varierer fra region til region.

Når virksomhederne skærer led af værdikæden, optimeres virksomhedens bundlinje samtidigt på lidt længere sigt. Men det er en sidegevinst.

Onsdag 2

Der er sikkert mange virksomheder, der vil vægre sig ved alt dette. Fordi de mener, det er svært, og at de ikke har kræfterne til det. Og der er da helt givet virksomheder, for hvem det at tænke internationalt er meget at gabe over. Spørgsmålet er bare, om vore virksomheder har en reel chance for at klare sig på langt sigt, hvis det er denne autoreaktion, der repræsenterer vores mentale udfaldsrum.

Fremtidens vindere er først og fremmest dem, der har visioner. Det er visioner, der driver al disruption og bør også være kraften bag et paradigmeskifte i dansk erhvervsliv. Et paradigmeskifte der betyder, at vi flytter fokus fra hjemmemarkedet og begynder at se hele verden som vores legeplads.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere