Berlingske Business
LIVE:  God weekend

Lær om disruption af Jesus og hans utilpassede innovatører

11BUSOpinion---Jesus-105943.jpg
Jesus og hans disruptive disciple var med på beatet. Illustration: Shutterstock

Digital transformation i påskens navn.

Artiklen fortsætter under annoncen

Disrupt eller dø. Hævdvundne former står for fald. De etablerede sandheder om, hvordan verden hænger sammen, hvad der virker, hvordan man skal agere, og hvordan man vinder kapløbet, bliver udfordret af nye sandheder. Det gamle virker ikke mere, for verden er en radikalt anden. Hvis nogen tror på, at de kan lykkes i den moderne verden ved at holde fast i de gamle logikker, er de dømt til at dø. Angiveligt.

Disrupt eller dø. Det var budskabet fra Jesus, da han og hans flok af utilpassede innovatører drog op til Jerusalem i disse dage for et par tusinde år siden. Det var ellers helt klart, hvordan man kom til tops i samfundet. Der var et tydeligt hierarki. Information flød gennem velafprøvede kanaler. Der var regler for, hvordan man kunne blive en succes og hvor nytænkning skulle komme fra.

firmaer

Men budskabet fra Jesus & co. var simpelt: disrupt eller dø. »Der er en ny dagsorden« sagde han, »og du kan være med, eller du kan dø. Det kommer til at gå dig skidt, hvis du ikke er med på den nye plan. Til gengæld er alle, der kaster sig ind i disruption, mere end velkomne.«

»Vi skeler ikke til køn, etnicitet, herkomst, alder og økonomi. Dit CV kan være blakket. Det betyder ikke noget, så længe du er med på ideen om disruption og kan bidrage.«

»Du kan ikke stå med et ben i hver lejr. Du skal mentalt og fysisk give afkald på den gamle virkelighed. Vi er en ny menneskehed. Vi er fremtiden og evigheden.«

»Nej til hierarki! Vi er inspireret af karismatikere, som rejser verden rundt og beretter om, hvordan man genopfinder organisationer. Vi tror på nye, mere egalitære styreformer. Innovation kommer fra neden, ikke fra de etablerede spillere. Det er ikke, fordi vi ikke vil have dem med. Men de skal disrupte sig selv, for deres kerne er bygget på gamle værdier og måder at gøre ting på.«

iværksætteri

»De gamle må transformere sig. Det er nødvendigt. De nye strømme går hurtigere og hurtigere. Vi kan se, hvordan åbenbaringen går på tværs af alle lag i samfundet og i organisationerne. Den stiller nye krav til os alle.«

»I spørger: Hvordan skal vi undergå den transformation, som I siger er nødvendig? Vi er glade for vores måde at gøre tingene på, og det går godt. Hvorfor skal vi ændre os?«

»Til det svarer vi: Husk på, hvordan det er gået for dem, der ikke så forandringen komme. Tænk på dem, der levede på Noahs tid. De døde næsten alle sammen. De var bare ikke med på beatet hurtigt nok.«

»Hvad skal vi gøre, spørger I. Vi kan blot svare: Lyt til undergrunden. Ansæt en masse disruptor natives, så I får en indsprøjtning af den nye kult(ur).«

06BUStil-bm-Berlingske-Busi.jpg

»Disrupt eller dø. Den sidste tid er nær. Den kommer og når den kommer, vil vi, der har disrupted, rejse os. Singularity er øjeblikket, hvor fårene vil blive skilt fra bukkene. Øjeblikket, hvor menneskeheden må sande, at den ikke længere hersker på jord. Vi, der er disrupted, vil leve, mens andre må sande, at de skulle have set lyset.«

Her 2000 år efter ved vi heldigvis, at både det gamle og det nye bestod. Side om side, og også ofte sammen. Sådan vil det også gå med den digitale transformation. Vores er den digitale æra, og digital har uomtvistelig stor og uforudsigelig betydning. Forandringen går faktisk ufatteligt hurtigt, og vi er nødt til at arbejde og tænke på helt nye måder. Men det radikale kald om »disrupt eller dø« bør vi tage med det famøse gran salt.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen