Del : SMS
Berlingske Business

Det kan vi lære af indvandrerne

AVask_2side_Business
Mohammed og Bilal Warrad ejer vaskerivirksomheden A-Vask i Taastrup. Foto:

Mens talrige danskere drømmer om at blive iværksættere, men er for pylrede til at tage springet, så er der langt flere indvandrere, som kaster sig ud i at blive selvstændige.

Artiklen fortsætter under annoncen

Som for eksempel Mohammed og Bilal Warrad, der i fredagsavisen fortalte om, hvordan de nu en af landets største vaskerivirksomheder – A-vask i Taastrup.

De to brødre kørte først rundt med nyvaskede måtter som chauffører, men købte så selv 40 måtter og en vaskemaskine og begyndte at opbygge den virksomhed, der nu har 55 medarbejdere .

En god og opbyggelig historie, som vi med fornøjelse har formidlet her i Business. Og god inspiration til de mange, der sikkert vil bruge juledagene til at give karrieren et servicetjek.

13BUSPix-A-Vask.jpg

Det er nemlig yderst tankevækkende, hvorfor så mange af de nye danskere vælger at blive selvstændige. Statistikken siger, at næsten 14 procent af iværksætterne nu er nydanskere, og flertallet af dem er såkaldt ikke-vestlige indvandrere.

For de to vaskeri-iværksættere blev grundlaget skabt tidligt, da deres far var selvstændig hjemme i Libanon, og mange andre indvandrere har fået selvstændigheds-kulturen ind fra barnsben.

Ofte etablerer indvandrerne egne virksomheder, fordi de ikke kan finde arbejde som lønmodtagere, og hele familien må hjælpe til for at få f.eks. grøntforretningen, kiosken eller grillbaren til at løbe rundt.

Med til billedet hører også, at indvandrerne ikke går af vejen for lange og skæve arbejdstider og i det hele taget arbejde, som danskere nødigt vil have.

Mens de første generationer af indvandrere etablerede egne små virksomheder af nød, ser det ud til, at iværksætteriet nu har bidt sig fast blandt nydanskerne, og flere og flere banker virksomheder op i større skala.

13BUSA-Vask-side.jpg

De nydanske iværksættere er gennemgående yngre end danske iværksættere, og de eksporterer mere.

Det er rigtigt glædeligt, at de nye danskere bidrager med en skabertrang, som vi har for lidt af i Danmark, og det er så op til os andre oprindelige danskere at lære af de mest driftige nydanske entrepeneur-forbilleder.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere