Berlingske Business
LIVE
16:02 Snap-aktien roder rundt i lavt niveau

De danske piloter: Sikkerhed og punktlighed kommer først

Billede
(Foto: Søren Bidstrup/Scanpix 2015) Foto:

Transport. Danske piloter er bekymret for dele af udvidelsen af Københavns Lufthavne. Frygten er, at der sælges ud af kvaliteten i infrastrukturen.

Dansk luftfart er i enorm vækst. For at imødekomme dette har Kastrup Lufthavn søsat en plan, der skal fordoble antallet af passagerer. Som piloter, der benytter Kastrup Lufthavn dagligt, sætter vi pris på denne vækst.

Men vi er også bekymrede for den del af planen, som indebærer lukningen af en vigtig start- og landingsbane.

Piloter til Københavns Lufthavn: Bevar tværbanen - 1

Når det blæser kraftigt fra nordvest eller sydøst udsættes to af i alt tre baner i Kastrup Lufthavn for en kraftig sidevind. Den sidste af de tre baner, tværbanen 12/30, giver derimod piloter mulighed for at lette og især lande indenfor de sidevindsbegrænsninger, vi skal holde os til. Den kraftige vind og det glatte føre de sidste uger har gjort, at flere af os er startet og landet på tværbanen adskillige gange. Det er af sikkerhedsmæssige årsager en vigtig bane for os piloter og dermed også for de passagerer, vi har med. Vi benytter os af banen flere gang om året – især om vinteren. Desværre fremgår det af Kastrup Lufthavns oplæg til ekspansionen, at den løsning man har lagt sig fast på – ud af 20 mulige – medfører lukningen af tværbanen.

Urimelig optimisme

Den regnemodel, der ligger til grund for Kastrup Lufthavns beslutning, vurderer, at lukningen af tværbanen kun vil medføre en begrænset årlig mængde aflysninger og omdirigeringer til andre lufthavne. Den konklusion er vi ikke tilnærmelsesvis enige i. Det er os piloter, der dagligt skal træffe og stå til regnskab for de operationelle beslutninger, og vi mener, at Lufthavnens skøn er urimeligt optimistiske. I praksis (og i den virkelige verden) flyver ingen piloter, som Kastrup Lufthavn regner.

Københavns Lufthavn fylder 90 år BM

Lukningen af tværbanen vil uomtvisteligt betyde, at fly på vej til Kastrup Lufthavn må lande andre steder i Norden, når vinden på de to hovedbaner bliver for kraftig. Det skylder vi at fortælle både vores passagerer og politikerne, der i løbet af 2017 skal træffe en beslutning om Kastrup Lufthavns planer.

Lukningen af tværbanen kan nemlig ikke trumfes igennem af Lufthavnen alene. Det er et spørgsmål, der vedrører vigtig infrastruktur, og derfor skal politikerne i løbet af 2017 forholde sig til spørgsmålet i Folketinget.

Vi piloter mener ikke, at tværbanen bør nedlægges. Det er vores faglige vurdering baseret på vores mange års erfaringer fra den virkelige verden. En bevaring af banen bliver eventuelt noget dyrere for lufthavnen, til gengæld tilgodeser det sikkerheden, punktligheden og dermed kvaliteten af den danske infrastruktur som helhed.

Billede

Skal vinde på kvalitet

Vi skal nemlig ikke sælge ud af kvaliteten i vores infrastruktur. Kun ved at gå efter den bedste kvalitet kan vi vinde på den helt lange bane. Københavns Lufthavn er efter vores mening den mest operationelt velfungerende lufthavn i Skandinavien – hvis ikke i hele Europa. At lukke tværbanen er den billige og kortsigtede løsning. At bevare eller nytænke tværbanen er den rigtige og langsigtede løsning.

Så kære politikere og passagerer i Kastrup Lufthavn: Hvis I vil sikkert af sted og sikkert hjem til aftalt tid i al slags vejr, så skal vi sammen sørge for at finde en løsning på udvidelsen af lufthavnen, der samtidigt bevarer tværbanen i en eller anden form.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen