Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Danske Banks June lader de ambitiøse investorer i stikken

June
Arkivfoto: Tonny Thierry Andersen, der er bankdirektør og ansvarlig for Danske Bank Wealth Management fortæller om Danske Banks nye investeringsløsning June. Foto:

Hypen var massiv, da Danske Bank tilbage i maj lancerede deres digitale June-investerings­platform. Men har June givet os det festfyrværkeri af digital disruption, som der var lagt op til? Svaret er nej.

June rummer mange gode elementer, men bremses på målstregen af Danske Banks frygt for ægte forandring. Man kan maksimalt investere 300.000 kr. i June, og ambitiøse investorer henvises således til Danske Banks dyre investeringsforeninger, som er en jungle af honorarer, gebyrer og kurssnit.

Hvor June er baseret på såkaldt passive ETFer, der automatisk følger diverse index og har et lavt omkostningsniveau, opererer de aktive investeringsforeninger med et højt omkostningsniveau, fordi de skal aflønne højt gagerede specialister, der håndplukker enkeltaktier. Denne aktive investerings­strategi betaler sig sjældent, og ETFerne stormer da også frem i mange lande, bl.a. i USA hvor de i dag udgør 30 pct. af de samlede investeringer via foreninger.

Danske banker brugt til hvidvaskning. Danske Bank tjente 19, 9 m

Måske er June så god en løsning, at Danske Bank ikke tør udsætte sin guldmine i investeringsforeningerne for konkurrencen. Faktum er i hvert fald, at investeringsloftet holder de ambitiøse investorer væk fra June, og det er ærgerligt, for et højere loft havde givet et tiltrængt boost til digitaliseringen af den finansielle sektor, sænket investorernes omkostninger og åbnet vejen for nye investeringsformer.

Jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg selv er direktør i en konkurrent til June. Vi har ikke noget investeringsloft, men vi er også kun en lille start up-virksomhed med seks ansatte, og på trods af stor interesse fra nye investorer er det en voldsom opgave for os at disrupte investormarkedet alene. Derfor havde vi hilst konkurrence fra Danske Bank-flagskibet velkommen, da de med deres volumen kunne have skabt den digitale omstilling, som de danske investorer er parate til.

pix-Cyberkriminalitet

Men Danske Bank svigter sit ansvar og lever ikke op til rollen som bannerfører for den finansielle sektor.

Mit budskab til Danske Bank er derfor klart: Hæv beløbsgrænsen på June, lad os konkurrere og sammen udvikle markedet.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen