Del : SMS
Berlingske Business

CSR er en frivillig sag

SGGSRGR
ARKIVFOTO Foto:

Brevkassen giver i dag svar på, hvor stor en virksomhed skal man være for at lave en CSR-rapport.

Artiklen fortsætter under annoncen

Spørgsmål:

Hvor stor en virksomhed skal man være for at lave en CSR-rapport? Kan man bruge hjemmesiden til CSR?

Svar:

En CSR-rapport er som udgangspunkt frivillig, og derfor findes der ingen krav til, hvornår en virksomhed skal udarbejde en sådan rapport. For virksomheder i regnskabsklasse D eller store C er der i årsregnskabsloven krav om en redegørelse for samfundssansvar (ÅRL § 99a), men der er ikke krav om, at redegørelsen skal udarbejdes i en selvstændig rapport.

Afgørende for udarbejdelsen af en CSR-rapport bør være jeres interessenter og deres forventninger. Har jeres kunder, investorer og samarbejdspartnere fokus på jeres arbejde med CSR, og er CSR af strategisk betydning for jeres forretning, bør I overveje at udarbejde en CSR-rapport, hvor I kommunikerer, hvordan jeres CSR-ambitioner er omsat til handling, og hvilke resultater I har opnået. En CSR-rapport kan dermed være et vigtigt værktøj til at skabe tillid hos interessenterne og undgå mistanke om såkaldt ”greenwashing”, hvor CSR-arbejdet kun lever i markedsføringen.

En CSR-rapport er dog ikke kun et vigtig redskab i forhold til eksterne interessenter. Er CSR-arbejdet et parameter i jeres konkurrencedygtighed, er det afgørende, at I løbende gør status og sikrer, at indsatsen skaber den ønskede værdi. CSR-rapporten er dermed også et vigtigt ledelsesredskab, der efter mantraet ”what gets measured, gets managed” bør være en del af beslutningsgrundlaget for fremtidige CSR-indsatser.

For de fleste virksomheder er hjemmesiden en vigtig del af den eksterne kommunikation, og CSR-arbejdet vil ofte være en naturlig del af denne kommunikation. Der kan dog være forskel på, hvilken information der er relevant for de forskellige interessenter, og hvor de finder deres information. En hjemmeside vil ofte præsentere lettilgængeligt materiale, hvor en CSR-rapport vil være mere dybdegående. Ofte ser vi, at virksomheder beskriver deres CSR-fokus og fremhæver særlige resultater på hjemmesiden. Dette suppleres med muligheden for, at læseren kan gå dybere ved at downloade en CSR-rapport, der gør status for det forgangne år og specificere fremtidige indsatsområder.

Med venlig hilsen

Director Anne-Louise Thon Schur

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere