Del : SMS
Berlingske Business

Bilarbejdere sejrede sig ihjel

Peter Suppli Benson.
Peter Suppli Benson. Foto:

I årtier hørte de til de mest fejrede blue-collar workers i USA. Bilarbejderne. Selve kernen af den amerikanske industrisucces, der op gennem 1940erne og 50erne skabte den berømmede amerikanske velstand og flyttede millioner af arbejdere fra positionen som lavtlønnede lønslaver til velstillede medlemmer af en voksende middelklasse.

Artiklen fortsætter under annoncen

I dag er virkeligheden for bilarbejderne en ganske anden, symboliseret med gårsdagens salg af Chrysler-aktier til italienske Fiat. For sælgeren, Veba, en healthcare-fond kontrolleret af den før så magtfulde bilfagforening UAW, måtte sælge aktier for at finansiere stadig stigende udgifter til sundhedsordninger for nuværende og tidligere bilarbejdere. Problemet er – og har været gennem flere år – at fagforeningen selv har overtaget ansvaret for sundhedsordningerne for bilarbejderne, og at udgifterne overstiger indtægterne.

Og så tilbage til de gyldne 1950ere. For krisesituationen for nutidens amerikanske bilarbejdere har direkte kobling til, hvad der skete i 1950erne. Dengang, i en tid, hvor billige og gode importerede biler endnu ikke var begyndt at lande i USA, kunne bilarbejderne nærmest selv diktere løn og vilkår. Det betød uhørt høje lønninger og stadig bedre vilkår – herunder sundheds- og pensionsordninger.

03BUSepa03412476-Fiat-Chrys.jpg

Men i takt med stadig hårdere konkurrence og stadig flere pensionerede bilarbejdere steg udgifterne til pensioner og sundhedsordninger, mens salget af amerikanskproducerede biler faldt og faldt. Det sendte de store bilfabrikker, General Motors, Ford og Chysler på konkursens rand – og flere endda i betalingsstandsning. Hver gang benyttede bilfabrikkerne muligheden for at skære i lønningerne og de lukrative pensions- og sundhedsordninger. Tiltagene var nødvendige. Problemet var alt for høje lønninger og udgifter, ordninger, som var så massive og uigennemsigtige, at investorerne vendte bilfabrikkerne ryggen. Det måtte selv fagforeningerne erkende, som derfor – mod en klækkelig betaling – overtog ansvaret for bl.a. sundhedsordningerne. Desværre for UAW er udgifterne fortsat med at stige, og derfor måtte man torsdag sælge endnu mere ud af arvesølvet, Chrysler-aktierne, for at betale sundhedsregningerne for medlemmerne.

FILE GERMANY CHRYSLER FIAT

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere