Del : SMS
Berlingske Business

Balladen om cykeltaxaer

Cykeltaxa
»For hvor velfriseret skal hovedstaden egentlig være« spørger Linda Overgaard. Foto:

Så har de butiksdrivende, Københavns Kommune og taxachaufførerne fået nok af de mange cykeltaxaer i hovedstadens indre, og nu kommer der ekstra regulering, så der til sommer vil være væsentligt færre cykeltaxaer i byen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Måske er det til en vis grad nødvendigt med et indgreb, men det giver noget at tænke over – forhåbentlig også på rådhuset.

For hvor velfriseret skal hovedstaden egentlig være? Vil vi kun give plads til regelrette, pæne aktører, som får turisterne til at gå i gåsegang ud og ind af busser, eller skal der også være plads til det skæve, det charmerende og det anderledes, som muligvis har nogle besværlige bivirkninger?

Der er mindst tre grunde til, at kommunen bør være varsom med beskæring af cykel-taxabranchen:

1. Flere job. Selv om nogle af »chaufførerne« på cykeltaxaer opleves som anmasende og måske ikke helt fine i kanten, er det da al ære værd, at de vælger at trampe i pedalerne frem for at ligge på sofaen eller begive sig ud i en kriminel karriere og for eksempel begå indbrud eller tasketyverier.

2. Ringe fremkommelighed. Den officielle begrundelse for at rydde ud i antallet af cykeltaxaer er, at der er problemer med fremkommeligheden, især på Amager Torv.

Men ærlig talt, så har kommunen selv så stort et ansvar for manglende fremkommelighed, at det argument over for cykeltaxaerne lyder noget hult.

Som vi tidligere har skrevet, har kommunen svært ved at styre de leverandører, der graver store dele af byen op og skaber forhindringer i det ene halvår efter det andet.

Trængselskommissionen har desuden anbefalet, at der netop gøres mere for cyklisterne i byen, fordi det giver bedre plads.

BM

3. Ekstra mangfoldighed. Når man rejser til en ny by, er charme og mangfoldighed et plus. Og åbenhed og god service værdsættes.

Derfor er det et forkert signal at genere de arbejdsomme indvandrere, der kører cykeltaxa for hårdt.

Vi må vise rummelighed og give plads til de skæve eksistenser, som tilføjer byen ekstra liv og dimensioner, frem for at bidrage yderligere til billedet af, at Danmark er fjendtligt over for udlændinge.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere