Del :
BusinessDirect
Skriv kommentar

I mange små og mellemstore virksomheder kniber det med at finde tiden til ledelsesudvikling. Mere tid til ledelse betyder vækst i virksomhederne, og det har lokket Telse Runge fra Teldust A/S i Vejle tilbage på skolebænken.

Det er de færreste iværksættere, der startede deres virksomheder med et udtrykt ønske om at blive ledere. For mange er en høj faglighed drivkraften og behovet for at lede medarbejdere opstår efterfølgende. Projektet Vækst Via Ledelse giver virksomhedsledere mulighed for at kvalificere sig til den vækst, som mange ønsker. Det tilbud har 200 virksomhedsledere allerede taget imod, mens yderligere 400 kan få chancen endnu.

"Ledere i mindre virksomheder presses typisk så meget af den daglige drift, at de har svært ved at frigøre sig til strategisk arbejde og ledelsesopgaver, som er en forudsætning for udvikling og vækst," siger erhvervs-ph.D. Anne Gramtorp fra Syddansk Universitet, der er tilknyttet projektet Vækst Via Ledelse.

Telse Runge kan nikke genkendende til problemet. Hun blev i efteråret direktør i familiefirmaet Teldust, der laver industrifiltration, mens hendes far fortsat er administrerende direktør firmaet.

"I hverdagen er det et problem at finde tid til at udvikle sin ledelse strategisk, og tager man på kursus kan det være vanskeligt at omsætte det man lærer til praksis," siger Telse Runge.

Lederen ud af driften

Erhvervs-ph.d Anne Gramtorp forklarer, at væksten i en virksomhed ofte stagnerer, når lederen forsøger at håndtere både drift og ledelse. For at kunne fokusere på ledelse skal lederne kende deres mål.

"Mange ledere skal formulere, hvad de vil med deres virksomhed. Først når lederen har defineret målet, kan de sætte retningen for deres medarbejdere," siger Anne Gramtorp.

Udgangspunktet for Vækst Via Ledelse er netop at gøre lederne bevidste om målet for deres virksomhed.

Udnytter potentialet

På kurserne sættes ledere sammen med andre ledere fra forskellige brancher, og der er kommet overraskende resultater ud af afklaringsforløbene.

"Efter de første hold kursister, står det klart, at lederafklaringen fører til meget forskellige resultater: Nogen finder ud af, at de hellere vil forblive i driften og i stedet skal ansætte en leder, mens andre gerne vil udvikle sig som ledere," siger regionalkoordinator på projekt Vækst Via Ledelse Kathrine Borch Gabriel  (billedet) fra Væksthus Syddanmark.

"Jeg tiltrådte som direktør i oktober, og jeg skal lære, hvordan jeg vil være direktør. Jeg havde ikke brug for et overordnet lederkursus, men håndgribelige råd til min hverdag og min virksomhed. Det er meget vigtigt for mig at udvikle Teldust, så jeg kan skabe flere danske arbejdspladser. I dag har vi ti ansatte i Danmark og 80 ansatte i Polen," siger Telse Runge.

"Deltagerne når frem til en bedre erkendelse af, hvordan en stærk kobling mellem lederudvikling og forretningsudvikling bør udmønte sig i netop deres virksomhed for at blive til et væsentligt konkurrenceparameter," slutter Kathrine Borch Gabriel fra Væksthus Syddanmark.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 kommentarer

Seneste nyt

Mest læste

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

BrandView Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Indhold under BrandView produceres i et tæt samarbejde mellem Berlingske Medias content marketing bureau og virksomheden, der er afsender på budskabet. Læs mere om BrandView eller kontakt os direkte på moas@berlingslemedia.dk.

Seneste Premium Se alle