Berlingske Business
LIVE
16:16 Wall Street fortsætter torsdagens fald
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

IT-afdelinger kæmper for at følge med udviklingen

Node Image Upload annoyance_men_noise_desk_office_sitting

Engang sad vi ved vores skrivebord og arbejdede fra 8-16. Den verden holder ikke længere. Nylige undersøgelser viser, at otte ud af 10 medarbejdere rent faktisk har mulighed for at arbejde, hvor de selv ønsker, når de selv vil. Det er resultatet af arbejdsindsatsen, vi måler medarbejdernes præstation på. Ikke om de stempler ind på kontoret om morgenen mandag til fredag.

Men mens muligheden for at arbejde overalt og når som helst kan øge produktiviteten, effektiviteten og jobtilfredsheden, skaber det helt nye udfordringer for IT-afdelinger rundt omkring.

IT-afdelinger halter bagud
Den verdensførende headsetproducent Plantronics har undersøgt adfærden og udfordringerne hos den moderne og mobile medarbejder blandt flere hundrede IT-professionelle i USA, og resultaterne taler deres tydelige sprog.

Tre ud af fem IT-medarbejdere rapporterer, at deres organisation ikke er gearet til at lette livet for den moderne mobile arbejdsstyrke. Hovedkravet for en effektiv medarbejder er, at man stadig skal kunne samarbejde, selvom man ikke længere kan regne med at være sammen med kollegerne særligt ofte.

Konsekvensen er, at IT-afdelinger bliver overbelastet med anmodninger fra deres kolleger på farten. Over 90 % af mobile medarbejdere tager fat i IT, når de har problemer med teknologien. Det spænder IT-afdelingernes buer hårdt, når de skal sørge for at gøre organisationens ansatte både effektive og tilfredse.

Større krav til teknologisk samarbejde
Undersøgelsen fastslår, at over 40 % af de adspurgte har oplevet et øget supportkrav hen over de sidste to år, mens over halvdelen forventer, at kravet bliver større endnu.

De mest almindelige problemer, som bliver rapporteret er ustabil netforbindelse, baggrundsstøj under samtaler og almindelige distraktioner.

Mobile medarbejdere er også afhængige af forskellige samarbejdsapps til mobilen. Der ligger et stort potentiale i disse apps, men de stiller også et stor krav til den teknologiske kunnen hos medarbejderen. Topværktøjer inkluderer Skype for Business, GoToMeeting, Dropbox og WebEx. Til trods for app'ens indtog tilbyder kun halvdelen af IT-afdelingerne specifikke guidelines og hjælpeværktøjer til at klæde arbejdsstyrken på til den nye teknologi.

Mange virksomheder tilbyder ellers deres medarbejdere de rette løsninger for at kunne arbejde mere effektivt uafhængigt af tid og sted. Det inkluderer arbejdsmobiler og abonnementer, hotspots for mobilt internet, headsets til en klarere kommunikation og kundekontakt og internet i hjemmet.

Nye generationer betyder nye arbejdsmønstre
Plantronics har iværksat en større kampagne for at hjælpe med at integrere de nye arbejdsmønstre i dagligdagen. Den fungerer som en guideline for, hvordan man bedst tilpasser sig og investerer i fremtidens mobile landskab.

De har bl.a. kortlagt og identificeret flere nye mobile arbejdstyper, som alle bliver mere og mere almindelige. Det skyldes ikke mindst den yngre millennial-generation, der i øjeblikket gør sit store indtog på arbejdsmarkedet.

Se Plantronics kampagnen her

For millennials er fleksibilitet fra arbejdsgiveren vigtigere end nogensinde før. Mange unge er vant til at være uafhængige og ønsker at arbejde mobilt i deres hverdag.

Man arbejder gerne på farten og med en mobiltelefon i hånden og en laptop i tasken. Det øger muligheden for at kommunikere overalt, både via email, mobilsamtaler og video. Ordentlig internetforbindelse og hardware er nødvendig for at opnå en tilstrækkelig kvalitet og effektivitet i arbejdet.

IT-afdelingers opgave bliver for fremtiden at servicere medarbejdere med mobile enheder og muligheden for at være forbundet overalt, samt at klæde dem på til at udnytte teknologien optimalt. Virksomhedernes strategi skal helst følge med dette skifte i arbejdsvaner, så medarbejderen føler sig tættere på kontoret og kollegerne end nogensinde før, selvom ingen længere sidder ved deres skrivebord mellem 8-16.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen