Berlingske Business
LIVE:  God weekend
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Internationale giganter presser dansk e-handel – danske webshops skal satse mere på udlandet

Node Image Upload amazon

I løbet af de sidste otte år har dansk e-handel budt på konstant fremgang og leveret den ene succeshistorie efter den anden. Men i horisonten lurer en række store giganter som EBay, Zalando og Amazon som allerede har taget en stor bid af det danske marked – og samme tendens forventes at fortsætte i de kommende år. Danske virksomheder bliver nødt til at satse mere på udlandet, hvis de vil klare sig i fremtiden, siger digitale eksperter.

Dansk e-handel fortsætter med at vokse – men 30% af handlen går til udlandet
Siden år 2008 har der været fuld fart på dansk e-handel, der hvert år har kunnet bryste sig af tocifrede årlige vækstrater. Denne udvikling kulminerede sidste år, hvor værdien af den samlede danske e-handel nåede en samlet værdi på over 100 milliarder kroner, alt imens der i samme periode er blevet skabt masser af nye arbejdspladser inden for e-commerce. Og selvom denne udvikling vækker stor glæde, så er der dog en række mørke skyer begynder at vise sig i horisonten.

For i takt med at danskerne handler oftere på nettet, så vælger flere og flere danskere at foretage deres indkøb i udenlandske webshops. I 2015 var de tre mest populære webshops herhjemme tyske Zalando og de to amerikanske giganter EBay og Amazon. I alt tegnede disse tre webshops sig for mere end 5% af alle køb online herhjemme.

Ifølge undersøgelser fra Foreningen for Dansk Internethandel så ender knap 30% af værdien af dansk e-handel i kassen hos udenlandske webshops. Dette inkluderer både udenlandske kæder som H&M, der har en dansk webshop, men mange danskere har tilsyneladende ikke noget imod at handle hos både tyske, engelske og amerikanske webshops.

Til sammenligning var mange af de mest populære danske webshops hjemmesider Saxo og Elgiganten. Rent lokalt i Danmark er også boligsider som blandt andet Findroommate.dk blandt nogle af de mest populære danske hjemmesider, når man udelukkende kigger på aktiviteten i de større danske byer. Her er det særligt boligmarkedet og manglen på boliger i København og Aarhus, der har skabt stor trafik og omsætning i de forgangne år.

Internetgiganter presser danske webshops: stor forskel for webshops og servicevirksomheder
Det er dog særligt de to amerikanske giganter Amazon og EBay, der presser danske webshops, da begge platforme sælger et bredt spektrum af produkter, imens Zalando overvejende sælger tøj og sko. Men udover at have et større udvalg af varer, så byder de udenlandske webshops ofte på markant lavere priser da de ikke behøver at betale den høje danske dansk moms, hvilket giver de udenlandske webshops en klar fordel i forhold til de danske.

Derudover har Amazon allerede sat sig tungt på både det amerikanske og det tyske marked, og i fremtiden forventer man hos det digitale bureau Obsidian Digital, at Amazon vil sætte sig på en endnu større del af detailsalget både i Europa og globalt, imens Google vil koncentrere sig mere om servicevirksomheder:

”I USA og Tyskland sidder Amazon tungt på detailsalget, og i USA vælger et flertal af brugerne nu at starte deres søgen efter produkter på Amazon fremfor hos Google, og samlet set er der mange flere produktrelaterede søgninger hos Amazon end hos Google. Dette er selvsagt en stor udfordring for Google, da Amazon og Google grundlæggende har to forskellige mål: Amazon vil sælge så mange produkter så billigt som muligt, imens Google vil sælge reklamer og annoncer, imens de leverer hurtige og relevante søgeresultater, uanset om der er tale om serviceydelser, produkter eller information. Men når et kommer til køb af varer, er de fleste personer interesseret i de laveste priser, og derfor må vi forvente, at Amazon kommer til at få en endnu større rolle i fremtiden da de høster en lang række stordriftsfordele”, siger SEO-konsulent Christian Bertelsen.

Hos Obsidian Digital påpeger man, at denne udvikling kan dette betyde, at Google i fremtiden vil miste trafik til fordel for Amazon, inden for detailsalget. Dette betyder, at Google i fremtiden må satse mere på at være et sted for serviceydelser og dermed servicevirksomheder.

Dette vil ifølge Obsidian Digital komme til at betyde at de fleste vil starte deres søgen hos eksempelvis Amazon, hvis man leder efter et par nye sko, alt imens man vil starte sin søgning på Google, hvis man leder efter en elektriker eller et sted at se fodbold på nettet.

”Vi er overbeviste om at søgekulturen både herhjemme og udlandet bliver mere opdelt. Amazon vil stå for en større del af de produktrelaterede søgninger imens Google vil blive mere videns- og serviceorienteret, med mindre de formår at forny sig”, uddyber Christian Bertelsen.

For få danske virksomheder satser stort fra starten – danske webshops skal ud over stepperne
Ifølge Obsidian Digital bør danske webshopsejere være opmærksom på denne udvikling, da der ikke er nogle tegn på, at udenlandske webshops kommer til at tegne sig for en mindre del af e-handelen i fremtiden – tværtimod. Hvis danske webshopejere skal have en chance for at klare sig i den hårde konkurrence er der derfor ifølge Obsidian Digital brug for, at flere danske virksomheder tør tage springet til udlandet.

I dag er der ifølge Obsidian Digital stadig relativt mange danske virksomheder, som venter længe med at tage springet til udlandet af en lang række forskellige årsager, selvom vores nabolande Norge og Sverige, ligesom Danmark har oplevet en stor vækst inden for e-commerce i de sidste år.

”Danske virksomheder bliver nødt til at komme ud over stepperne, hvis de vil overleve i fremtiden. Det gælder uanset, om man sælger produkter, såsom børnetøj eller møbler, eller man sælger serviceydelser som kviklån eller web-hosting,” uddyber Christian Bertelsen.

Norge og Sverige bliver vigtigere markeder for danske webshops i fremtiden
Hos Obsidian Digital er man dog klar over, at det at udvide til udlandet ikke er en nem øvelse, uanset om man sælger produkter eller serviceydelser, men dette bør ikke holde en tilbage. Dette kræver blandt andet en grundig markedsundersøgelse af efterspørgslen, en hvis kulturel indsigt og ikke mindst en god juridisk forståelse, hvis man skal have succes med sin webshop.

En af de få danske servicevirksomheder, der har valgt at satse på udlandet fra starten, er den danske virksomhed Fair-laan.dk, der sammenligner lånebetingelser hos forskellige låneudbydere, der både har valgt at omfavne det svenske og det norske marked, og her er man ikke i tvivl om, at både Norge og Sverige får større betydning for deres forretning i fremtiden:

”Både Norge og Sverige er ligesom Danmark to utroligt købestærke nationer og lige med vores ydelse kunne vi se, at der ikke var den store forskel på både det kulturelle område og ikke mindst det juridiske, når det kom til at udstedelse af sms-lån i Norge og Sverige sammenlignet med i Danmark, så derfor valgte vi hurtigt at satse på det svenske marked med Fair-laan.se, udtaler virksomhedens direktør, Andreas Linde.”

Men ifølge Christian Bertelsen er der stadig for få danske webshops og virksomheder, der gør som Fair-laan, og derfor opfordrer man flere webshopejere til at satse mere på udlandet:

”Udover at der selvfølgelig er en grænse for, hvor mange søgninger, der er inden for en given branche eller i forbindelse med et givent produkt i Danmark, så bør danske webshopejere udnytte, at vi er teknologisk langt fremme, når vi sammenligner os med udlandet, og derfor bør flere vælge at tage springet og prøve sig af på udenlandske markeder. Derudover bør flere danske virksomheder også satse på at være til stede på de mest besøgte platforme som EBay og Amazon, da det er her en stor del af den samlede trafik og søgningerne vil samle sig i fremtiden”, afslutter Christian Bertelsen.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen