Berlingske Business
BusinessDirect

Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk eller besøge vores hjemmeside: www.publicimpact.dk.

Hvordan skaber du fremtidens innovative arbejdsplads?

Node Image Upload ideas_and_innovation_wordcloud

I samarbejde med Novozymes og Fresh Thinking Labs fra England sætter Teknologisk Institut fokus på, hvordan virksomhedsledere former fremtidens innovative og samarbejdende arbejdsplads. Det sker på en international konference den 8.-9. marts i København, hvor programmet er sat, så både hovedet og hænderne kommer på arbejde.

Virksomheder skaber i stigende grad værdi gennem samarbejde. Fremtidens arbejdsplads formår at trække på den kollektive intelligens og kreativitet - ikke kun fra medarbejdere, men også fra andre virksomheder, interessenter og samfundet generelt. Kunsten er at sætte processen i system og implementere understøttende værktøjer, der kan trække den mere eller mindre tavse viden frem i lyset, så nye ideer kan skabe udvikling, vækst og værdi for danske virksomheder. Hvordan man gør det, er omdrejningspunktet for konferencen ”Fremtidens kollaborative arbejdspladser”.

Virksomheder mangler viden og værktøjer
Mange progressive, innovative virksomheder er allerede i fuld gang med den involverende, samarbejdende model - og har både fejlet og sejret i forsøget på at finde en farbar vej. Men en stor andel af danske virksomheder mangler konkrete værktøjer til at sætte innovation i system, så de kan lukrere på den viden, den ligger lige for næsen af dem.

”Da vi i sensommeren afholdte et inspirationsmøde med temaet ’workplace innovation’, mærkede vi tydeligt interessen for emnet. Og ikke mindst behovet for mere viden og konkrete værktøjer. Det fik os til at arbejde videre med ideen om at lave en konference, der samler de stærkeste nationale og internationale kræfter inden for feltet. Vi ønskede at give deltagerne både strategisk viden og indsigter, samtidig med at de får mulighed for at prøve kræfter med værktøjer til idéhåndtering, design thinking, big data osv.”, fortæller Signe Skov-Hansen, der til dagligt arbejder med corporate social innovation, digital innovation, medarbejderinvolvering og serviceinnovation hos Teknologisk Institut. Signe fortsætter: ”Mange af de virksomheder, jeg og mine kolleger møder i dagligdagen, er ved at drukne i buzzwords og velmenende tilbud. Det gør det vanskeligt at omsætte input til konkret handling i hverdagen. De har alle de gode intentioner, men det strander ofte der. Konferencen skal dermed være med til at skille begreberne ad og vise mulige veje at gå - fortalt af virksomheder, der på godt og ondt selv har afprøvet forskellige metoder.

Teknologi, viden og netværk i skøn forening
Konferencen har til formål at hjælpe deltagerne med at træffe nogle valg, der hjælper dem videre med implementeringen af tiltag, der lige præcist gavner dem og flytter dem hen mod ’den innovative, samarbejdende arbejdsplads’.

”Deltagerne får viden om: Hvorfor og hvordan de kommer i gang med at dele og bruge viden fra medarbejderne. Hvordan de kommer i gang med at samarbejde med andre interessefæller uden for virksomheden. Hvordan en global og kompleks organisation arbejder med viden og innovation. Hvordan man kan arbejde med ideer - både on- og offline - og lave pretotypes af ideerne. Hvilke teknologiske muligheder, der kan understøtte processerne, og meget meget mere. Derudover skal vi skærpe netværkene mellem de deltagende virksomheder og videndele i mere uformelle rammer. Og netværket og diskussionerne fortsætter efterfølgende i Fresh Thinking Labs’ online netværk af dedikerede internationale virksomheder”, fortæller Signe Skov-Hansen.

Medarbejderinvolvering skaber bedre arbejdsklima
Konferencen henvender sig til ledere i virksomheder, der ønsker inddragende arbejdsmetoder, der skaber en ændring i både arbejdsprocesserne og arbejdskulturen. Ud over de positive muligheder for innovation og forbedring i virksomhedens produktivitet, udviklingsevne, resultater osv. skaber et fokus på den samarbejdende arbejdsplads betydelige forbedringer i medarbejdernes engagement og ikke mindst trivsel. Formår virksomheden at implementere en involverende, løsningsorienteret proces, opstår innovation i dialogen samt i vidensdelingen mellem ledelse og medarbejdere, hvis specialviden er med til at udvikle den optimale løsning. Og når medarbejderne får ansvar og føler sig som vigtige brikker med betydelig viden, medfølger motivation, som sikrer et bedre arbejdsmiljø – det er en gevinst for både virksomheden og den enkelte medarbejder.

Læs mere om konferencen her: www.teknologisk.dk/k45060

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen