Berlingske Business
LIVE
11:26 Gyldendal leverer nyt underskud - aktie falder
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Fødevareproducenter skal forstå risici fra sociale medier

Node Image Upload vince_shiers_rqa_group

I følge en ekspert er antallet af tilbagekald af fødevarer stigende. Sociale medier udgør en stigende trussel for virksomhederne i forbindelse med tilbagekaldelserne.

Det kom frem på en netop afholdt nordisk konference, arrangeret af forsikringsselskabet If, hvor eksperter fra forsikringsbranchen, fødevareindustrien og også tidligere fødevareminister Karen Hækkerup, direktør i Landbrug & Fødevarer, deltog.

Et hurtigt kig på Fødevarestyrelsens liste over hvad der alene i maj er tilbagekaldt på grund af sundhedsfare, afslører blandt andet hakket oksekød, burgerboller, ost, croissanter, krydderier, mysli, vitaminer, brunchpølser, juice og kapers på glas med risiko for søm i.

Tilbagekaldelser kan lamme produktion og indtjening i virksomhederne og i sidste ende medføre lukning, på grund af forkert håndtering, shitstorms og manglende forbrugertillid.

Trussel fra de sociale medier
Vince Shiers, direktør i RQA Group og international ekspert i produkttilbagekaldelser, ser en tiltagende tendens både i Europa og USA.

- Der sker flere og flere tilbagekald. Jeg kan ikke pege på en produktkategori, der har været immun overfor tilbagekaldelser, siger han. Det er flere reguleringer, mere komplekse forsyningskæder, højere forventninger fra producenterne og flere klagekanaler i kraft af sociale medier der er med til at skabe det samlede billede af flere tilbagekald.

Sociale medier fylder i alles liv, og det er i stigende grad et problem for virksomhederne, når de konstaterer behovet for tilbagekald. Budskaberne spredes med lynets hast, og virksomheden kan i realiteten, hvis man ikke agerer korrekt, skabe sin egen krise, hvis man enten underreagerer eller overreagerer, forklarer Vince Shiers.

- Der er mange, der hopper med på vognen, når en potentiel inficering eller en tilbagekaldelse kommer ud i offentligheden, og skriver negativt om virksomheden på de sociale medier. Folk kan sige alt – uanset om det er korrekt eller ej. Det er virkelig vigtigt, at virksomhederne ved, hvordan man styrer den slags interaktioner, siger han.

- Jeg oplever, at forsikringsbranchen ved hjælp af tilbagekaldsforsikringer eller produktansvarsforsikringer i høj grad bidrager til at begrænse virksomhedernes risiko ved tilbagekaldssituationer. Sammen med RQA rådgiver og hjælper de virksomhederne med at få overblik over de helt essentielle interne processer, der skal træde i kraft, hvis der opstår et tilbagekaldsbehov, siger Vince Shiers.

Mikrobiologi, som fx listeria og salmonella, er skyld i mange tilbagekaldelser, men det er fortsat menneskelige fejl, der er den primære årsag. Et eksempel kan være produktionsudstyr, der efter reparation samles 99,9% korrekt. Her kan små stykker af metal blive slidt af og først opdages i en senere kontrol. Det kan have stået på gennem flere måneder. Så bliver det hurtigt store partier, der skal tilbagekaldes.

- Det er afgørende at man hurtigt får relevante teknikere til at assistere med at lokalisere og begrænse skaderne. En korrekt håndteret tilbagekaldelse kan til gengæld være med til at understrege, at man både er en ansvarlig og professionel virksomhed, siger Anne Ramsby, landechef og leder af Industri hos If Skadeforsikring.

Over 60 pct. af de danske virksomheder med tilbagekaldsforsikring hos If er fra fødevareindustrien. Det ser Anne Ramsby som en klar afspejling af, hvor behovet er størst. Tilbagekaldsdækningen omfatter bl.a. døgnberedskab fra krisekonsulenter med erfaring inden for fødevare- og forbrugerprodukter, omkostninger til at få tilbagekaldet annonceret, omkostninger og transport i forbindelse med returnering og destruering af produktet.

Foto: Vince Shiers, diretør i RQA Group, talte om udviklingen inden for produkttilbagekaldelser, ved en nordisk konference afholdt af If Skadeforsikring i onsdags.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen