Berlingske Business
14:45Robert Uggla: »Maersk Tankers er helt særlig for os«
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Erhvervsgrupperejser tilbage på skemaet

Node Image Upload erhvervsrejser-med-b2b-travel

Hvem husker ikke askeskyen over Island eller den verdens omspændende økonomiske nedtur i 2008-2009?

Den danske rejsebranche oplevede et enormt knæk med mange afskedigelser. I erhvervslivet har individuelle erhvervsrejser altid været et must og erhvervsrelaterede grupperejser været et af hovedfagene på skemaet. Men når så krisen kradser, skal der skæres ind til benet og kun de absolut nødvendige firmarejser gennemføres. Dette betyder at faget ”grupperejser” faldt ud af erhvervslivets skole skema. De store danske erhvervsrejsebureauer opsagde mere end 10% af personalet og tunge grå danske sommerskyer hærgede branchen.

De virksomheder, der stadig foretog grupperejser gik fra konference- eller studierejse til USA, men nu med Barcelona som rejsemål. De, der tidligere opererede med sådan en rejse til Barcelona for 40 deltagere, skar ned til 20 deltagere, eller valgte at placere konferencen i Sydsverige, da det så stadig lugtede af en udenlands rejse. Her fik de Sydsvenske spa- og konference hoteller en stor opblomstring, godt ledsaget af en svag svensk krone kurs.

Men tiderne skifter heldigvis. De danske erhvervsrejsebureauer oplever nu så stor en rejselyst, at de leder med lys og lygte efter gode gruppemedarbejdere, der har konferencerejser eller rejser med fagligt indhold, som deres hovedfag. Denne rejsetrang opleves især hos de mindre erhvervsgrupperejsebureauer, som har et eller flere specialer på deres program. Stigningen kommer bl.a. fra arkitektvirksomheder, rådgivende ingeniører, byggerelaterede firmaer og advokater.

En konferencerejse, hvor selve konferencen afholdes i FN bygningen i Wien, er med et teknisk besøg på Google i Dublin, eller byder på en produktionsgennemgang på AUDIs fabrik i Budapest, er bare et par eksempler på, hvad de danske erhvervsgrupperejsebureauer kan lave for deres kunder.

Hvordan vælger virksomhederne deres rejsemål? Har virksomheden ikke på forhånd relationer til destinationen i form af samarbejdspartnere, hjemmehørende fabrik eller en lokal salgskanal, vælges der ud fra indholdet i den arrangerede grupperejse, hvor fagligheden har første prioritet dernæst: ”Hvad kan jeg byde mine kolleger/kunder i den sparsomme fritid”, der er på rejsen?

At disse erhvervsgrupperejser skal have et højt fagligt indhold som berettiger gennemførelsen af turen, er af meget stor betydning for virksomheden, som betaler for rejsen. Derfor går rejsebestilleren og rejsebureauet i koncentreret dialog, hvor destination, årstid, rejselængde og økonomi fastlægges.

Næste skridt kunne være, at den ansvarlige rejsebestiller og en repræsentant fra erhvervsrejsebureauet tager på for-tur (inspection tour), hvor man ser på de fabrikker, institutioner eller konference lokaliteter som er blevet tilbudt, og derved få rejsens indhold ind på kroppen.

Et andet vigtigt parameter for destinationen, er den før omtalte sparsomme fritid, disse erhvervsrelaterede grupperejser byder på: Er der solskin, er der mulighed for shopping, er der noget lokalt underholdning, mulighed for fælles aktivitet eller andet der kan ryste folk sammen. At kunne ryste folk sammen har altid været et hit på disse rejser. Ordet ”team building” dukker altid op, når rejsen er på planlægningsstadiet. Men den traditionelle team building er blevet brugt så ofte både på ture i Danmark og udlandet, at der stilles større og større krav til nytænkning på dette område.

Vi vil ud af lokalet! Vi vil køre ræs i ørkenen! Vi vil ro 8 kolleger mod andre 8 kolleger på Thames! Vi vil have vores egen sightseeing i 2CV’er med kompas og opgaver! Vi vil på en lokal ”food trail” og finde de små lokale virksomheder/butikker, der har egen produktion! Vi vil på cykel sightseeing i Bruxelles små bakkede gader! Vi vil på mountain bikes ned fra 1200m højde i Stresa! Og vi vil...

Her er det af yderste vigtighed, at rejsebureauet har en god lokal agent (samarbejdspartner), der kender hotellerne, restauranterne, virksomhederne i nærområdet og som kan få logistikken til at gå op smertefrit. De danske erhvervsrejsebureauer skal derved ikke famle sig frem gennem hotel junglen, eller finde ud af, om en bestem restaurant kan håndtere en gruppe på 100 deltagere, så de alle får varm mad samtidig.

Ved brug af disse lokale agenter opnår rejsebureauerne og deres kunder en tryghed, hvor der ikke opstår sprogproblemer eller misforståelser, da agenten som oftest er på destinationen eller kan være tilstede efter et enkelt telefon opkald.

Der findes virksomheder, hvor man eksperimenterer og selv ønsker at booke deres erhvervsgrupperejse. Ofte går det godt, hvis gruppen ikke er for stor eller såfremt der ikke indgår et eller flere tekniske besøg eller såfremt turen er en ren hygge weekend, hvor en musical eller en fodboldkamp er højdepunktet for turen. Det er i den forbindelse vigtig at understrege vigtigheden i at købe sin grupperejse gennem et dansk rejsebureau, der er medlem af Rejsegaranti fonden. Køber man hele rejsen (f.eks. fly & hotel) gennem sådan et rejsebureau, er man som kunde sikret gennem pakkerejse loven, såfremt noget uforudsigeligt og meget uheldigt skulle indfinde sig.

På denne måde kan sekretæren, salgschefen eller direktøren koncentrere sig om de indbudte kunder eller kollegerne på turen.

Et eksempel fra den virkelige verden: Et rejsebureau bliver kontaktet af en af deres faste erhvervskunder, der ønsker tilbud på en grupperejse til Rom. Bureauet indhenter flypriser hos luftfartsselskaber og priser for landarrangement hos deres lokale agent i Rom. Bureauet fremsender herefter et samlet tilbud til kunden, så det bliver en pakkerejse.

Desværre synes kunden, at hotel tilbuddene er for dyre, og vælger selv at kontakte hoteller via nettet, og bekræfter derfor kun fly billetter og transfers. Da gruppen ankommer til hotellet fredag eftermiddag, meddeler hotellet, at de desværre er overbooket og derfor ikke har plads til gruppen, og hotellet har ikke mulighed for at hjælpe med alternativ hotel.

Kunden ringer hjem til rejsebureauet, som beder kunden om at tage sig en kop kaffe og vente lidt. Rejsebureauet får via den lokale agent nyt hotel til gruppen i løbet af 20 minutter. Transferbussen henter gruppen og med minimal forsinkelse, er indkvartering derfor klaret.

Så når man som virksomhed beslutter at investere i en erhvervsgrupperejse, for medarbejdere eller kunder, med et relevant erhvervsfagligt indhold, bør man tage kontakt til et professionelt dansk erhvervsrejsebureau – så turen bliver et positivt afbræk i virksomhedernes hverdag, og en oplevelse, der flere år frem i tiden vil blive talt om.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen