Berlingske Business
BusinessDirect

Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk eller besøge vores hjemmeside: www.publicimpact.dk.

5 råd til dig, der vil have succes med at lede og styre innovationsprojekter

Node Image Upload innovationsledelse

At arbejde med innovation kan forekomme kaotisk, forvirrende og uhåndterbart. Og på grund af manglende strategiske overvejelser er det ofte mere eller mindre tilfældigt, om der kommer det ønskede ud af det. Men sådan behøver det heldigvis ikke at være.

Som leder af innovationsopgaver skal du besidde en vis mængde både faglige og ledelsesmæssige kvalifikationer. Samtidig skal du evne at arbejde systematisk med innovation og forankring i organisationen.

Men tendensen er desværre, at man alene fokuserer på selve innovationsprocessen – og dermed vender blikket væk fra de organisatoriske faktorer og ydre omstændigheder, der er afgørende betydning for kvaliteten og holdbarheden af arbejdet med innovation.

Ph.d. i medarbejderdreven innovation og underviser i innovationsledelse Erik W. Hallgren fra Teknologisk Institut giver dig her 5 gode råd til, hvordan du skaber succes med dine innovationsprojekter.

  1. Afgræns udfordringen og sæt din kreativitet fri
    Ja, det lyder selvmodsigende, men kreativitet trives faktisk rigtig godt med begrænsninger. Der er en grund til, at ingen endnu har fundet den gyldne løsning på globale problemer som sult, vandmangel og klimaforandringer. I stedet for at miste pusten og gå i stå, så bryd problemet ned og start med at skaffe rent vand til en lille landsby i Ghana frem for at forsøge at redde verden i ét hug. På den måde giver du din kreativitet de bedste vilkår.
  2. Find ud af, om du løser det rigtige problem
    Der er fundet en udfordring, og nu skal dit team udvikle idéer til den store guldmedalje. I skal jo finde den gyldne løsning, ik’? Ofte er vi lidt for ivrige med at komme i gang med idéudviklingsfasen i et innovationsprojekt. Men før du kommer for langt, er det vigtigt at træde et skridt tilbage, dykke ned i den udfordring, du skal løse, og afklare, om du overhovedet løser det rigtige problem. Her handler det om at stille de rette spørgsmål til udfordringen og udfordre de antagelser, som både du og dine kolleger har bygget op omkring udfordringen. Bliv ikke overrasket, hvis det viser sig, at det er det helt forkerte problem, I er gået i gang med at løse.
  3. Gør op med tanken om den ”perfekte idé”
    Hvornår har du sidst oplevet, at den perfekte idé kom dumpende fra himlen og gav dig svarene på alle dine udfordringer? Det sker, bevares, men når 80% af alle idéer fejler eller skuffer, idet de introduceres på markedet, er der noget galt. Din idé kan være nok så genial, men hvis du ikke arbejder benhårdt for også at gøre den relevant og brugbar, hjælper det ikke noget. Derfor: test din idé tidligt i processen, byg prototyper, involver din målgruppe og få feedback. Og vær klar til at droppe dit hjertebarn, hvis din målgruppe ikke er lige så forelsket, som du er.
  4. Tag stilling til, hvordan I arbejder med innovation
    Når innovation ofte ”degraderes” til at være kaotisk og uhåndtérbart, er det fordi man som virksomhed eller organisation ikke har truffet aktive og klare valg om, hvordan man vil arbejde med innovation. Hvis innovation skal være noget mere end blot tilfældige og svært håndterbare udviklingsprojekter i din organisation, skal du og dine kolleger træffe en række strategiske valg om eksempelvis:
    • Hvorfor vil vi arbejde med innovation?
    • Hvad skal der komme ud af det?
    • Hvor meget vil vi arbejde med innovation?
    • Hvordan vil vi arbejde med innovation?
    • Skal vi uddanne folk til det?
    • Skal vi hente viden og kompetencer ind udefra?
    • Hvordan håndterer vi IPR?
  5. Fjern kaos og sæt innovation i system
    Det er hårdt arbejde at styre og lede innovationsprojekter. Men der er masser af muligheder for at systematisere dit arbejde, så det bliver lettere for dig at skabe fremdrift og målbare resultater. Med den rette viden, de rigtige redskaber og det rette mindset kan du styre og lede dit arbejde med innovation med samme succes som andre projekter i din organisation. Med en uddannelse i at lede og styre innovationsprojekter kan du blive klædt på til at træffe vigtige, strategiske valg omkring det at arbejde med innovation. Du lærer at skabe de bedste betingelser, rammer og retning for dine innovationsprojekter – noget, som i sidste ende giver positivt udslag på bundlinjen.

Få værktøjer, viden og systematik – bliv certificeret innovationsleder
På Teknologisk Institut har vi udviklet en uddannelse i innovationsledelse, som tager udgangspunkt i innovationsstandarden DS/CEN/TS 16555. Det er ikke en uddannelse i at blive mere innovativ og kreativ – men en uddannelse i at sætte innovation i system og sætte rammer og retning for det innovationsarbejde, der forgår i din organisation.

Uddannelsen har en praktisk og projektbaseret tilgang til undervisningen. Det betyder, at du får hands-on træning hele vejen rundt om innovationsledelse – fra strategic intelligence over design thinking og kreativitet til tilpasning og ledelse af konkrete innovationsprocesser. Sideløbende med uddannelsen arbejder du med et konkret innovationsprojekt i din organisation med fokus på at forbedre innovationsevnen.

Som kursist på uddannelsen kan du efterfølgende tage den valgfri DANAK-akkrediteret certificering i innovationsledelse.

Hvis du for alvor vil skabe succes i arbejdet med innovation, så tag et kig på uddannelsen her: www.teknologisk.dk/k86200

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen