Del : SMS SMS SMS
Business
BusinessDirect

Websteder frygter ikke skadelig markedsføring på søgemaskinerne

SMS SMS SMS

Negativ SEO, kunsten at skade ens konkurrenters placeringer på søgemaskiner som Google, har fået mange personer indenfor online markedsføring op af stolene - men de potentielle ofre frygter ikke selv den skadeliggørende markedsføring.

At sværte konkurrenten til fremfor at hævde sig selv er ikke nyt. Ej heller er skadeliggørende markedsføring, hvor man i gamle dage eksempelvis kunne male et skilt over hos konkurrenten. Men skadelig markedsføring kan i dag også udføres som negativ SEO, hvilket vil sige, at man prøver at skade konkurrentens placeringer på Google, Bing og andre søgemaskiner - hvorved man selv ryger op.

Men trods mulighederne lever website- og webshopejere ikke just i frygt:

"Vi er godt opmærksomme på udviklingen og ved at negativ SEO er noget vi skal holde øje med. Det er dog bestemt ikke vores indtryk at det er noget som er særlig udbredt herhjemme, og det er ikke noget vi har hørt om i vores netværk."

Sådan lyder det fra ejeren af Storedrenge.dk, Arvid Kristiansen, der dagligt får mange kunder fra søgemaskinerne.

Ligeledes lyder det fra ejeren af Rejseforsikring-USA.dk, Janus Hougaard:.

"Jeg kan godt frygte, at mindre hjemmesider vil blive udsat for angreb af en konkurrent på en sådan måde, at det vil have en skadelig virkning på deres søgemaskineplaceringer. Det er dog heldigvis ikke sket for mig endnu. Retningslinjerne fra Google vedrørende negativ SEO er desværre meget uklare, hvorfor hjælp til problemet er svært at finde. For mig at se er det kun Google som kan løse dette potentielt stigende problem."

Trods de danske webshops og websites endnu ikke har haft problemer med negativ SEO skal vi ikke ignorere muligheden for, at det meget vel kan ske i fremtiden, udtaler ejeren af Timm Textus, der beskæftiger sig med online markedsføring, Halfdan Timm:

"Adskillige eksperimenter i udlandet har vist, at det er muligt at ødelægge konkurrenters placeringer på søgemaskinerne, og at det tilmed er nemmere end før. I dag er det ikke nødvendigt at hacke eller på anden måde destruktivt at lægge et website ned. Alene tilpas mange links af tilpas ringe kvalitet til ét site kan udløse en straf fra søgemaskinerne."

I praksis er det muligt at hyre udenlandske personer til at skabe store mængder af spam-lignende links fra tvivlsomme kilder til et website. Hvis websitet i forvejen ikke er stort, stærkt og autoritært kan linksne være nok til at bringe en straf ned over websitet, fortæller Halfdan Timm og uddyber:

"Man ville først opdage det, når man fik en advarsel fra Google, eller når man pludseligt ikke fik særligt mange besøgende fra Google."

At forsvare sig mod negativ SEO handler om at have et tilpas stærkt site til, at selv en større mængde spam-lignende links ikke vil udgøre majoriteten af indgående links til websitet, hvilket i sig selv kan være en større oplevelse. Derfor er Halfdan Timm også glad for, at de danske webstedejere ikke har taget negativ SEO til sig:

"Det ville skabe et forfærdeligt rod og koste mange penge i forebyggelse og oprydning. Penge, som kan bruges bedre på et almindeligt website."

 

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 kommentarer

Seneste nyt

Mest læste

Business Direct Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

BrandView Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Indhold under BrandView produceres i et tæt samarbejde mellem Berlingske Medias content marketing bureau og virksomheden, der er afsender på budskabet. Læs mere om BrandView eller kontakt os direkte på moas@berlingslemedia.dk.

Seneste Premium Se alle