Del :
BusinessDirect

Netbutikker tager nye våben i brug mod hinanden til juletid

Skriv kommentar

Konkurrencen blandt de internethandlende skærpes op til jul, og det kan presse nogle af dem til at benytte sig af nye og ulovlige markedsføringsmetoder.

Negativ markedsføring, det at sværte konkurrenterne til i stedet for at fokusere på egne evner og ydelser, er ikke noget nyt begreb. Ej heller på internettet. Men i dag er krigen udvidet i højere grad end før til at ødelægge konkurrenternes placering på søgemaskiner som Google - noget, der af branchefolk omtales negativ SEO.

"Negativ SEO er blevet mere tilgængeligt end før og er noget, man som webshop bør være opmærksom på er en risiko" udtaler Halfdan Timm fra Timm Textus og uddyber:

"I praksis er det næsten umuligt at opdage hvem, der står bag den negative søgemaskineoptimering. Man kan bestille arbejde i udlandet, tilmed under et falsk navn, og så er det svært at opdage bagmanden."

Negativ søgemaskineoptimering har været en mulighed længe, men siden første halvdel af 2012, hvor Google opdaterede deres algoritmer med den såkaldte Penguin-opdatering, er det blevet endnu mere aktuelt. Efter denne kunne suspekte og spam-lignende links ikke blot miste deres værdi, men også tilføre straf til et domæne, hvilket åbnede døren til flere mennesker for den negative søgemaskineoptimering.

Thomas Rosenstand fra søgemaskineoptimeringsfirmaet Concept Interest udtaler:

"Negativ SEO I form af at skabe dårlige links til konkurrenter er nu ikke en ny foreteelse – det har været muligt i mange år, og det er desværre også blevet praktiseret længe af mere suspekte virksomheder. Det er på ingen måde en markedsføringsmetode, jeg vil anbefale eller tage del i. Marketing er krig – men også krigen har visse regler, og hvis ens service eller produkt er så ringe, at man ikke kan klare sig i konkurrencen uden at skade sine konkurrenter direkte, bør man nok genoverveje, om man tilbyder det rigtige til markedet".

Hvorvidt de danske netbutikker har taget den negative søgemaskineoptimering til sig eller ej vides ikke, da ingen endnu offentligt har vist sig ramt. I takt med den øgede konkurrence på nethandlen, hvor der efterhånden næsten dagligt skyder nye webshops op, er det i følge Halfdan Timm nemt at forestille sig netbutikkerne tager de nye våben i brug hvis ikke i år, så til næste år.

"Målet helliger midlet, og der er mange penge at tjene for webshops især op til jul. Jeg ville ikke blive overrasket, hvis negativ søgemaskineoptimering er en del af menuen allerede i år eller til næste år. Især nu, hvor det er blevet meget nemmere og meget mere tilgængeligt er det en reel risiko for, at svage sjæle ikke kan stå for fristelsen og går løs på konkurrenterne."

Thomas Rosenstand bekræfter:

"Jeg har det sidste års tid haft 2-3 sager, hvor virksomheder tydeligt er ramt af negativ SEO, hvor der er bygget enorme mængder links fra indiske, thailandske og hvad ved jeg hjemmesider til en hjemmeside, der ønskes ”straffet” af Google. Og desværre er Google jo bare en maskine, så det har virket. Heldigvis er det i i hvert fald et af tilfældene lykkedes os at påvise, hvem der stod bag, og det endte med, at de betalte vores arbejde med oprydning for at undgå at blive afsløret offentligt af vores kunde. Nu har Google lanceret et værktøj til os, der gør det muligt at fortælle dem, at der er links, vi ikke kan stå inde for. Det ser ud til at have en vis effekt, men Google svømmer ikke den dag, de falder i vandet, og for en webshop kan en måned ude af de gode placeringer betyde kolossale tab. Heldigvis ser det ud til, at den danske del af SEO branchen med en enkelt undtagelse ser sig for gode til at beskæftige sig med denne lidet flatterende form for markedsføring. Det er mit håb, at det vedbliver at være sådan, så de danske netbutikker kan konkurrere på det, der giver kunderne de bedste fordele – nemlig priser, kvalitet og service.”

Pressekontakt:

Timm Textus v/ Halfdan Timm: 26 82 84 01, info@timmtextus.dk

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 kommentarer

Seneste nyt

Mest læste

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

BrandView Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Indhold under BrandView produceres i et tæt samarbejde mellem Berlingske Medias content marketing bureau og virksomheden, der er afsender på budskabet. Læs mere om BrandView eller kontakt os direkte på moas@berlingslemedia.dk.

Seneste Premium Se alle