Del : SMS SMS SMS
Business
BusinessDirect

Ny app og viden om forretning gennem fællesskaber

SMS SMS SMS

Mange virksomheder bruger sociale medier og sociale teknologier, men de færreste har forretningsmæssig succes med det. De fleste mangler en strategi for brugen. Innovationskonsortiet Community-Baseret Innovation har skabt ny viden og prototyper om at bruge communities til forretningsudvikling. 

Det er ved at være ved vejs ende for innovationskonsortiet Community-Baseret Innovation-konsortiet (herefter: CBI), som har gennemført community-baserede udviklingsprojekter i en række danske virksomheder i en blanding af praksis og forskning.

Det har bl.a. ført til en helt ny app, som virksomheder kan bruge til at foretage en selvevaluering af, hvor parate de er til at arbejde med communities som kilde til innovation for forretningen, typisk gennem sociale teknologier og sociale medier. Appen udkommer torsdag 3. april og hedder CBI modeltool/CBI modelværktøj og kan hentes på web-adressen Tool.communitybasedinnovation.com

Fåtallet udnytter de teknologiske muligheder

Et af hovedbudskaberne fra CBI-konsortiet er, at forretningsudvikling via communities fungerer bedst, når den er understøttet af de rigtige sociale teknologier. Det er et stort emne, at mange virksomheder ikke har styr på strategien eller fundet organiseringen til at udnytte mulighederne.

”De fleste virksomheder bruger og har adgang til sociale medier og sociale teknologier, men vores møde med danske virksomheder over hele landet fortæller os, at det er et fåtal, som har fået greb om at udnytte det iboende forretningspotentiale. I CBI-konsortiet har flere af de deltagende case-virksomheder fundet nye veje til værdiskabelse gennem organisering af arbejdet og strategisk brug af communities,” siger CBI-konsortiets projektleder Signe Skov-Hansen fra Teknologisk Institut, der har taget initiativ til konsortiet, været bindeled og organisator mellem forskere og virksomheder samt videnspreder af resultaterne.

Bruger analyser af adfærd til at udvikle nye produkter

Danske Bank, PostDanmark, Designdelicatessen, Vega og Io-Interactive er blandt de deltagende virksomheder i konsortiet. ”Vi har gennem konsortiet fået udkrystalliseret nogle ambitioner omkring brugerinvolvering, som de næste par år skal stå sin prøve overfor en række løsninger, vi er gået i gang med at udvikle. Vi ser blandt andet på, hvordan vi kan få involveret brugerne gennem adfærdsanalyser af teknisk karakter, så vi bedre kan forstå, hvad brugerne gør, gennem analyser af data om købsvaner, forbrug af produktet etc. Vi har for eksempel erfaret, at der er stor værdi i at adressere eventuelle problematikker med vores produkter gennem direkte implementering i koden. I stedet for som traditionelt at henvende os til brugerne på online fora eller lignende, bruger vi kræfterne på ændringer direkte i spilkoden”, fortæller Nick Price fra Io-Interactive, spilvirksomheden, der har lavet den internationale bestseller Hitman.

Det har løftet branchen

Udover de syv virksomheder, der har stillet deres innovationsprocesser til rådighed for forskningen, har konsortiet haft stor gavn af at kunne trække på det stærke felt af rådgivere indenfor sociale medier og community-baseret innovation. Rådgivningsvirksomhedernes rolle har været at sikre, at konsortiet udforsker nye områder, som ikke allerede er afdækket.

Den internationalt orienterede danske innovations-virksomhed Nosco har været leverandør til CBI-konsortiet og kvalificeret case-virksomhedernes og forskernes arbejde.

”Jeg er vant til, at Teknologisk Institut kan være på forkant med viden om den nyeste teknologi som bindeleddet mellem ny forskning og erhvervslivet. Vi deltog i CBI-konsortiet for at se, om der er noget, vi overser i forhold til community-baseret innovation, ” siger Jesper Müller-Krogstrup, medstifter af Nosco og fortsætter:

”Vi er som virksomhed godt med, men vi har fået ny inspiration fra konsortiet til, hvordan man kan få mere ud af arbejdet i netværk og med big data. Vi har eksempelvis en ideplatform med 28.000 ansatte i Volvo, der følger hinandens tanker og ideer. Hvis du med teknologi kunne tilføre det univers en semantisk dimension, hvor deltagerne bliver koblet på relevant viden, litteratur og diskussioner, ville det være rigtig spændende. Det har vi allerede sat i gang”, siger Jesper Müller-Krogstrup.

Staten har støttet konsortiet

CBI er et unikt statsstøttet innovationskonsortium bygget på anvendt forskning og direkte udvikling af forretningen i danske case-virksomheder i et samarbejde mellem Teknologisk Institut, Aarhus Universitet, IT-Universitetet og Alexandra Instituttet samt virksomheder.

Der er kommet en række videnstunge og praksisnære erfaringer ud af det, som kan bidrage til forretningsudvikling i bred forstand i danske og internationale virksomheder og organisationer. Den skabte viden er offentligt tilgængelig. Signe Skov-Hansen synes, at CBI-konsortiet er et godt eksempel på, hvor meget der kan komme ud af treenigheden mellem virksomheder, GTS-institutter og universiteter.

”Når staten går ind og understøtter anvendt forskning på dette område, får vi virkelig mulighed for at løfte et helt felt til gavn for dansk erhvervsliv. Vi har opnået viden og indsigt, som udvider forståelsen af virksomhedernes forretningsmuligheder med sociale medier og sociale teknologier. I CBI-konsortiet har vi haft mulighed for at omsætte ny viden i praksis og opleve en krydsbefrugtning, fordi der er GTS-institutter med, som bringer de to verdener sammen og samtidig har et stort kendskab til virksomheders arbejdsgange.”

Kontakt for mere - Projektleder, Signe Skov-Hansen: Tlf. 7220 2768 E-mail. siha@teknologisk.dk

Danske virksomheders niveau er på vej op - Danmark er førende i forhold til befolkningens brug af sociale medier og sociale teknologier. Det står over for, at der er ganske få foregangsvirksomheder indenfor community-baseret innovation, der trækker på befolkningens parathed. Danmark er ikke førende, men der er sket meget de seneste tre år. De deltagende virksomheder i CBI-konsortiet er gode eksempler på at få gearet organisationen, udnyttet data eller skabt koncepter, der udnytter forretningspotentialet i community-baseret innovation.

Innovationskonsortier - Innovationskonsortier er kendetegnet ved, at tre aktørers forskellige og specialiserede kompetencer udnyttes til at skabe resultater i et gensidigt forpligtende samarbejde. Virksomhedernes deltagelse er med til at sikre projektet relevans. Universiteterne bidrager med frontforskning, og GTS-institutterne bidrager med anvendt forskning og som initiativtager, brobygger, procesfacilitator, videnformidler. GTS’erne er helt afgørende, fordi de med deres ståsted mellem marked og forskning er i stand til at identificere relevante emner og se snitfladerne mellem de nyeste videnskabelige landvindinger og muligheder for innovation og kommercialisering. Samtidig ligger det i GTS-institutternes rolle, at de er gearet til at sætte holdet og sikre commitment blandt konsortiets aktører fra start til slut. GTS’erne er også den afgørende formidler mellem forskernes abstrakte resultater og virksomhedernes konkrete problemstillinger. Endelig spiller GTS-institutterne en afgørende rolle i forhold til at sikre, at den generiske viden, der bliver skabt, bliver formidlet og stillet til rådighed på nationalt plan for eksempel i form af teknologiplatforme, der kan videreudvikles appliceres til behov på andre områder. GTS-systemet forstår forskningen og er årligt i samarbejde med op mod 20.000 unikke danske kunder. Af dem er cirka 16.500 private virksomhedskunder og 9 ud af 10 SMV'er.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 kommentarer

Seneste nyt

Mest læste

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

BrandView Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Indhold under BrandView produceres i et tæt samarbejde mellem Berlingske Medias content marketing bureau og virksomheden, der er afsender på budskabet. Læs mere om BrandView eller kontakt os direkte på moas@berlingslemedia.dk.

Seneste Premium Se alle