Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Du ka' få bask med Klask

Du ka' få bask med Klask

Tømrer Mikkel Bertelsen har fået fod under opfinderdrømmen med brætspillet Klask og den friske licensaftale med finsk producent. Andelen i tømrervirksomheden er solgt, og nu knokler han for det ...

Tømrer Mikkel Bertelsen har fået fod under opfinderdrømmen med brætspillet Klask og den friske licensaftale med finsk producent. Andelen i tømrervirksomheden er solgt, og nu knokler han for det nye levebrød

Det har egentlig været undervejs længe. Ja, i princippet har det været med siden barndommen, hvor Mikkel Bertelsen fremstillede cykler i ståltråd og malede dem sammen med en kammerat og solgte dem henne på skolen - og købte romkugler for alle mønterne. For nylig tog Mikkel Bertelsen hele springet, solgte sin andel i en tømrervirksomhed og flyttede i eget opfinderværksted i en butik centralt i Skibby.

Tuborg og finsk licensaftale

Den umiddelbare succes med det friske brætspil Klask, med 750 spil solgt og leveret til Tuborg og indlogeret på et par hundrede værtshuse i Danmark, er blevet større gennem en licensaftale med den finske spilproducent Competo, hjulpet igennem med Opfinderrådgivningens assistance.
Radaren er sat på verdenskortet, og Mikkel har aftalt med fruen, at der er basis for at prøve tilværelsen som idé- og spiludvikler.
”Klask har gjort det muligt at tage springet. Jeg har opfyldt en drøm ved at flytte ind i den butik, som både er værksted, kontor og butik med kaffemaskine, der kan lave caffe latte, når folk kigger forbi”, siger en glad Mikkel Bertelsen, der er flyttet fra Dragør til Gershøj med familien.

10 om dagen er nok til at leve

Forretningsmodellen lige nu er Klask-spillet. I to forklædninger. Det almindelige Klask og dem, han laver som firma- og receptionsgaver med individuelle logoer på, som han selv sælger fra sin hjemmeside klask.me.  Mikkel må selv sælge Klask i et år fra licensaftalen er indgået, mens Competo støber kuglerne til at erobre verden. Logospillene kan han blive ved med at lave.
”Jeg sælger et par stykker om dagen fra min egen hjemmeside. Det gav cirka 15 ordrer, da de lavede indslag med mig om Klask i TV2 Lorry. Jeg kan leve af det, hvis jeg sælger 8-10 spil om dagen”, siger Mikkel Bertelsen, der er på vej ud på turné med det værtshusvenlige tomands-spil.

På vej på turné

Fra midt i november rejser han rundt i landet og besøger alle de værtshuse, hvor spillene er leveret af Tuborg. For lige at se, om det står fremme, om de har styr på reglerne og måske er der et par kunder, der vil købe spillet med hjem. Med sig under armen har Mikkel en bøjle, han har konstrueret, som han vil forære til stederne, så Klask kan hænge på væggen. Han har en frivillig hjælper med og har lavet diverse sponsoraftaler, blandt andet om en autocamper nede fra Lolland.
”Jeg har fat i noget rigtigt godt med det her spil, og hvis jeg kan tage ud til de over 200 værtshuse og være med til at få det til at køre derude, gør jeg gerne det. Jeg vil også gerne hjælpe finnerne med det, når vi kommer så langt. Det kan jo kun gavne min royalty”, siger Mikkel Bertelsen.
Indtil licensaftalen med finnerne kom i stand klarede han og familien det meste selv. Han fik spillets dele skåret i Taastrup, men Mikkel har selv slebet dem alle, og forældrene, svigerforældrene og fruen har dannet produktionslinje og samlet og pakket de første750 Klaskspil - fra tidlig morgen til sen aften. Og klippet, håndsyet og lukket spilposerne med rød snor.

Opfinderrådgivningen klaskede med

Mikkel vandt juryens specialpris for Klask-spillet til Guldbrikken 2014 og fik mod på at gå videre. Nogen i netværket anbefalede ham at snakke med Opfinderrådgivningen og få lavet en aftale om at komme forbi Teknologisk Institut og vise spillet frem. Opfinderrådgiveren syntes godt om det, og anbefalede Mikkel at få det designbeskyttet i EU, samt varemærkebeskytte navnet i Danmark.
”Jeg oplevede interesse fra to virksomheder i norden, som hørte om det, da jeg vandt prisen, så jeg var til møder med spillet under armen”, siger Mikkel Bertelsen.
Men det blev finnerne, der vandt. Faktisk havde de øvet sig så meget i at spille Klask, at Mikkel måtte holde sit ord, da han til et afgørende møde sagde: ” Hvis du slår mig, laver jeg licensaftalen med Competo. Og så bankede han mig sgu”, siger Mikkel Bertelsen.
Han siger, at den garvede opfinderrådgiver Rasmus Offersen ”har det sorte bælte i licensaftaler”.
”Jeg fik virkelig god behandling i Opfinderrådgivningen. Jeg ringede om eftermiddagen og sendte udkastet til aftalen med finnerne til Rasmus Offersen. Vi mødtes næste formiddag, hvor Rasmus var klar med et revideret oplæg, som vi sendte til finnerne. Det gik virkelig stærkt”, siger opfinderen, der nu venter med spænding på, hvad 2015 bringer. Det er kommet med i licensaftalen, at Mikkel skal godkende alle ændringer, der måtte blive lavet af spillet.
Competo har lavet en drejebog, som i høj grad også ser Klask som et familiespil. De er startet med at præsentere Klask på spilmesser i Essen og Dallas. Spillet bliver produceret i Hong Kong, og det overvejes, om der skal laves en sammenklappelig udgave, der fylder mindre. Mikkel Bertelsen har indtryk af, at de vil lancere ham som den lille tømrer fra Danmark, der kom på eventyr, da han opfandt det nye sjove spil.

Har stoppet som opfinder flere gange

Men som nævnt kunne det være endt anderledes. Mikkel har flere opfindelser bag sig, der ikke er lykkedes kommercielt. Blandt andet et system med magneter til køkkensokler, der ikke helt virkede efter hensigten, og et flot møbel af ædeltræ til at hænge på væggen og blandt andet have sine vita wrap-ruller på.
”Der står i Opfinderrådgivningens gode råd, at man skal gøre sig klart, hvad det koster at producere sin opfindelse, og hvad den kan sælges for på markedet. Den missede jeg med vægmøblet. Det er flot og godt lavet, men koster alt for meget”, siger Mikkel Bertelsen.
Faktisk har han flere gange slået op i banen og bekendtgjort hjemme ved middagsbordet, at nu er det slut med de opfindelser. Men hans natur ville det anderledes.
En dag gik Mikkel i haven derhjemme og tænkte, at han godt ville lave et spil til familien. Uden, at det dog havde nogen konkret form. Men bacillen var født.  Så sad han på terrassen og rodede med nogle magneter, pap og en tusch. Magneten faldt igennem et hul i pappet og fangede en anden magnet med lyden klask. Den første del af spil-ideen var født. The rest is history, som man siger, og Mikkel mener, at de nu er enige om derhjemme, at potentialet med Klask er stort nok til at prøve opfindertilværelsen af.
”Jeg har altid drømt om at blive opfinder, få licensaftaler med virksomheder, sjatleve af det og skabe plads til at udvikle og finde på flere ting. Nu har jeg fået muligheden med Klask og det økonomiske råderum fra salget af min andel i tømrerfirmaet”, siger Mikkel Bertelsen.

Indslag på TV2 Lorry om Klask - http://www.tv2lorry.dk/artikel/238997?autoplay=1&video_id=96598

Artikel i Politiken om Klask -  http://politiken.dk/oekonomi/virksomheder/ECE2425499/i-2015-skal-hele-verden-have-danske-klask/

Klask-hjemmesiden -  http://klask.me/

Sådan spilles Klask

Klask sker på et højt spillebræt, der står mellem spillerne. Du styrer din magnetspiller under brættet via en lang magnet. Det gælder om at få bolden i modstanderens hul og undgå at lave selvmål. Samt tage højde for et par forhindringer undervejs. Der bliver ført point på tavlen med mønter i den ene side af spillet.

Se Tuborgs film om Klask - http://klask.me/tuborg-klask/

Begrundelsen for Juryens Specialpris til KLASK på guldbrikken.dk

”I sin originale kombination mellem spil som ‘Pong’, ‘Høvdingebold’ og ‘Air-Hockey’ er det danske spil ‘KLASK’ et lattervækkende fysisk brætspil for to duellanter. Selvom reglerne er enkle, bliver taktikkerne hurtigt komplekse, så selvom KLASK ligner et simpelt færdighedsspil, rummer det forbløffende stor taktisk dybde. Juryen belønner derfor KLASK med årets Specialpris, fordi det tager fysiske spil i helt nye retninger.”

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen