Del : SMS SMS SMS
Business
BusinessDirect

Borgerne er fulde af gode ideer

SMS SMS SMS

Onsdag 14/11 sætter DR’s Pengemagasinet fokus på borgernes ideer - hvordan de kan komme i spil og skabe vækst og arbejdspladser i danske virksomheder

- Det er dejligt, at DR Pengemagasinet sætter fokus på borgerideer og borgerinnovation. Der er et stort potentiale gemt i den almindelige danskers ideer, som vi skal tage hånd om. Det er en åben vej til vækst og arbejdspladser, siger Kasper Birkeholm Munk, der er teamleder i Opfinderrådgivningen, Teknologisk Institut. I udsendelsen fortæller Kasper Birkeholm Munk om perspektiverne i at arbejde med borgernes opfinderideer og giver gode råd til, hvordan du kommer i gang med dine ideer.

Lad os ’sætte i værk’ på nye måder

Iværksætteri har været et meget stort tema i de senere år, med et næsten ensidigt fokus på, om der nu er tilstrækkeligt med danskere som årligt springer ud i at få fod under eget bord som iværksættere. Etablering af nye virksomheder er en af vejene til at nyttiggøre de gode ideer - men det er ikke altid den bæredygtige vej.

- Det er på tide, at vi sætter fokus på andre måder, hvorpå gode ideer kan ’sættes i værk’. En af de veje som meget ofte overses er samarbejdet med eksisterende virksomheder - en vej hvor den gode idé føres til markedet i en eksisterende virksomhed med vækst og jobskabelse til følge, siger Kasper Birkeholm Munk.

Førstehåndsvidner til potentialet

- I Opfinderrådgivningen rådgiver vi årligt på ca. 1000 unikke ideer og opfindelser. Gennem de licensaftaler, vi bidrager til mellem opfindere og virksomheder, er vi førstehåndsvidner til at arbejdet med overførsel af ideer fra almindelige borgere til virksomheder er en god samfundsinvestering. Det vil være klogt at arbejde endnu mere med incitamenter for både borgere og virksomheder til at høste de bedste, siger Kasper Birkeholm Munk.

Opfinderrådgivningens seneste effektmåling for perioden 2000-2009, der er baseret på 16 specifikke licensaftaler udvalgt blandt over 200 aftaler som rådgivningen har bidraget til at indgå mellem opfindere og virksomheder siden 1993, estimerer at de har ført til 2,76 milliarder kroner i omsætning samt tæt ved 900 nye arbejdspladser.

Alle borgere, der henvender sig med en opfinderidé, tilbydes individuel grundrådgivning baseret på rådgivningsværktøjet 'Opfinderens 10 trin'. Opfindere skal oprette sig som brugere på www.opfind.nu. Der sker en indledende vurdering af de indkomne idéer for at vurdere hvilke, som er egnede til at gennemgå et modningsforløb frem mod en licensforhandling.

Opfinderrådgivningen finansieres af Styrelsen for Forskning og Innovation. Rådgivningen af borgernes ideer fører til 7-10 licensaftaler med virksomheder om året. Opfinderrådgivningen driver også Opfindertjenesten, den har fokus på praktisk innovationsundervisning til grundskolen, ungdoms- og videregående uddannelser.

PS. Der er udsolgt til Opfinderaftenen torsdag 15/11, der er vores bidrag til Uge46. Vi får besøg af 100 idérige borgere på Teknologisk Institut, Gregersensvej 1F i Taastrup: http://bit.ly/SS7NdG

For yderligere information kontakt:Kasper Birkeholm Munk, teamleder i Opfinderrådgivningen, Tlf. +45 7220 2805 - E-mail. kbmk@teknologisk.dk

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 kommentarer

Seneste nyt

Mest læste

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

BrandView Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Indhold under BrandView produceres i et tæt samarbejde mellem Berlingske Medias content marketing bureau og virksomheden, der er afsender på budskabet. Læs mere om BrandView eller kontakt os direkte på moas@berlingslemedia.dk.

Seneste Premium Se alle