Del : SMS
BusinessDirect

Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk eller besøge vores hjemmeside: www.publicimpact.dk.

Analyse: Stadig usikkerhed om det blå kort

En ny undersøgelse fra safeAway Rejseforsikring viser, at der er stadig er tvivl hos danskerne om, hvad det blå kort dækker – og om man er dækket, hvis man rejser uden.

En ny undersøgelse fra safeAway Rejseforsikring viser, at der er stadig er tvivl hos danskerne om, hvad det blå kort dækker – og om man er dækket, hvis man rejser uden.

Det blå kort sidestiller dig med borgerne i det land, du rejser i. Det har været budskabet fra det offentlige og fra rejseforsikringsselskaberne de sidste mange måneder. Og det budskab ser ud til at være gået igennem.

I en undersøgelse, som safeAway Rejseforsikring netop har gennemført, svarer 88 % af respondenterne korrekt på det spørgsmål. Det er dog stadig 10 %, som tror, at det blå kort blot er en ny udgave af det gule – med samme dækning.

Hvor går grænserne for Europa?
Lidt over halvdelen, 57 %, svarer korrekt, at det blå kort dækker i EU- og EØS-lande. 30 % tror, at det kun er inden for EU, mens 9 % også mener, at det dækker i Tyrkiet. 2 % angiver hele verden.

Det er ikke underligt, at der er forvirring. En tidligere undersøgelse foretaget af analysefirmaet Carat sidste år viste, at mange danskere troede, at de var dækket af den offentlige rejsesygesikring, uanset hvor de rejste hen. Det har aldrig været tilfældet; men dækningsområdet blev i 2008 reduceret til kun at dække EU- og EØS-lande; altså det samme område som det blå kort.

Det har ikke mindsket usikkerheden hos de danske rejsende, der tidligere var dækket, når ferien gik til populære destinationer som Tyrkiet eller Egypten.

Sidder rettigheden i plastikken?
Den offentlige kampagne ”Husk det blå” ser ud til at have gjort indtryk. 53 % svarer nemlig, at de mister retten til den offentlige dækning, hvis ikke de har kortet med på rejsen. Heldigvis er dette ikke korrekt. Tænk blot på den ulykkelige situation, hvor en rejsende først får stjålet sin pung og dernæst bliver kørt ned og kommer på hospitalet. Og får en regning oveni, fordi han mangler sit kort. Det synes ikke rimeligt.

Hvis en dansker kommer på hospitalet i Spanien uden at have det blå kort, kan man få en såkaldt erstatningsblanket hos sin bopælskommune, som de kan sende direkte til hospitalet.

Anderledes ser det ud, når det handler om de private rejseforsikringer. Her er der grund til at se sig for og kende reglerne hos sit eget selskab. Der er nemlig flere modeller: Nogle selskaber siger, at det blå kort er ligegyldigt. Andre kræver det som en forudsætning for dækning. Endelig er der dem, der ligesom safeAway Rejseforsikring siger, at man skal medbringe det – eller kunne erhverve det (erstatningsblanketten) på rejsen.

Uanset hvad er der dog kun god grund til at anskaffe sig kortet. Det er nemt, og det er gratis – og det kan måske få bureaukratiet til at glide lettere, hvis man pludselig står på et hospital og f.eks. har svært ved at kommunikere på lokalsproget.

Men blåt kort eller ej: Det erstatter ikke behovet for en privat rejseforsikring. Uanset hvor rejsen går hen.

FAKTA OM UNDERSØGELSEN
Undersøgelsen er foretaget blandt 335 respondenter, som er modtagere af hhv. TravelMarkets nyhedsbrev og safeAways eget. Dataindsamlingen er sket i perioden 5. til 13. august 2014.

Analysen kan rekvireres i pdf ved kontakt til salgs- og marketingchef Jeanette Serritzlev på jes@safeaway.dk.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere