Del :
BusinessDirect

Et formaliseret og engageret kundenetværk kan være guld værd

Skriv kommentar

Inddrag kunderne i forretningen. Skab et formelt mødested, hvor kunderne kan viden- og erfaringsdele om virksomhedens produkter. Lyt og reagér så på det. Sådan skabes en netværkssucces – til gavn for både virksomheden og dens kunder.

Hos it- og konsulenthuset PBJ, der står bag løn- og HR-løsningen Epos, vil man være kundens samarbejdspartner frem for blot at være leverandør. Et stort ønske om at arbejde sammen med, lytte til og ikke mindst lære af kunderne ledte i 2003 til etableringen af Netværket Epos, der i dag tæller mere end 300 medlemmer fra en lang række af de virksomheder, som anvender Epos.

Kundenetværk driver en stor del af udviklingen i produkterne

Da PBJ startede Netværket Epos, havde virksomheden ikke forudset, hvor stor en indflydelse netværkets medlemmer ville få på produkterne. I dag er det helt normal praksis, at en god idé fra en kunde kan betyde, at en given feature eller mulighed bliver en fast del af næste version af løn eller HR-løsningen. Netværket Epos er et professionelt netværk, der består af to overordnede erfagrupper inden for kerneområderne Løn og HR. De to grupper rummer hver især en række undergrupper, der bl.a. omhandler Portal og Rekruttering. Her kan PBJs kunder på tværs af faggrænser og brancher mødes for at udveksle erfaringer, tips og idéer omkring udnyttelsen af deres Epos-løsning – samt omkring aktuelle emner på løn- og HR området.

På erfamøderne inden for den pågældende løsning giver vi kunderne værktøjer til at håndtere arbejdet bedre, men det giver også kunderne en reel indflydelse på udviklingen af det produkt, som de har valgt at købe”, forklarer Ann Langballe Madsen, der er Organisationsudviklingschef og Chef for Netværket Epos.

Det bakkes op af Michael Jensen, Lønansvarlig i JP/Politikens Hus:

Det at være medlem af netværket Epos giver mig mulighed for i samarbejde med øvrige brugere at påvirke og give input til udviklingen af Epos”.

Ann Langballe Madsen mener da også, at Netværket Epos er et helt unikt kundeforum, som mange virksomheder kan lære af:

Det handler for os om at være tæt på kunderne, at tale med dem, at få indblik i hvad der virker, og hvad der ikke virker. Simpelthen for at identificere nye behov og reagere hurtigt på dem”, fortæller Ann Langballe og uddyber

Både vi og kunderne får meget igennem netværket, men det handler lige så meget om at give. Fordi hvis netværk skal lykkes, så skal møderne have noget substans, og her kræver det altså, at medlemmerne forstår vigtigheden i en aktiv deltagelse. Derfor forsøger vi altid at invitere til dialog”.

Erfagrupper er en velkendt måde at netværke på i dansk erhvervsliv. Præmissen er her, at for at vi kan udvikle os som mennesker og i vores jobs, har vi brug for input fra og sparring med ligesindede, simpelthen for at blive i stand til at se verden på en ny og anderledes måde.

Netværksdagen er kulminationen på det forgangne erfa-år

Godt 120 af Netværkets Epos’ medlemmer har netop været samlet til årets Netværksdag på tværs af løn og HR-området.  Parolen for dagen var forandringer – et passende tema i en tid, hvor morgendagen måske ikke bringer det forventede. Formålet er nemlig klart defineret - Netværksdagen skal været en dag præget af både læring, inspiration, aha-oplevelser, dialog, netværkeri, socialt samvær med ligesindede og gode grin. Og tilbagemeldingerne er ikke til at tage fejl af, kunderne er vilde med PBJs Netværksdag, der bliver større år for år.

Med et spændende sammensat program af indlægsholdere fra erhvervslivet indledte HR Business Partner Jan Christian Klampe fra LEGO dagen og talte om organisationens udviklingsrejse og om ikke at hvile på laurbærrene, selv om regnskaberne melder om sorte tal: ”For hvad hvis børn ikke længere gider lege med LEGO?”, spurgte han publikum retorisk.

Netværksdagen bød derefter på to sideløbende indlæg: Forandringer for individet, præsenteret af Carsten Agerlin, der er faglig chef i AS3 Development, og forandringer for organisationen, præsenteret af Anders Drejer, der er Professor på Institut for Økonomi og Ledelse på Aalborg Universitet. Karen-Marie Lillelund, der er foredragsholder, forfatter og bakkesangerinde, rundede dagen af med et humørfyldt og anderledes indslag, hvor hun talte om humor som værktøj til forandring. Det er den slags scenarier, alternative verdensbilleder og spørgsmål til refleksion, som netværkets medlemmer bliver mødt med og udfordret på, når de siger ja tak til at deltage i PBJs Netværksdag.

Et netværk, hvor kunderne gider engagere sig – og får lov til det

PBJs kunder er af den engagerede slags. De møder altid talstærkt op til erfamøderne. Et godt eksempel er Erfagruppen Epos Bolig, der er en udspringer af Erfagruppen Epos Løn. Gruppen består af en række boligselskaber, der benytter PBJs løn-løsning. Medlemmerne står på mange områder over for de samme udfordringer og adskiller sig derfor fra mange af PBJs øvrige kunder.

Vi kan gå sammen om, at få udviklet i Epos Løn, og dermed dele regningen. Vi kan vende eventuelle nye tiltag i overenskomster. Vi kan netværke i det daglige, da vi kender hinanden godt og for det meste ved, hvem der kunne tænkes ’at være i samme båd’. Der er altid stort fremmøde, da emnerne, der bliver vendt i Erfagruppen Epos Bolig, er relevante for alle medlemmer”, fortæller Lene Pedersen, Løn- og personalekonsulent i bygge- og boligadministrationsselskabet Domea.

Boligselskaberne så altså fordelen i at have deres egen erfagruppe, hvor de kunne videndele. Men videndeling er ikke særegent for Erfagruppen Epos Bolig men er derimod grundstenen i netværkstankegangen hos PBJ:

Det er både vigtigt for os og for vores kunder, at vi flere gange om året stikker hovederne sammen, taler om, hvordan det går, og hvilke udfordringer vi hver især har”, understreger Ann Langballe Madsen og fortsætter ”Vi arbejder hele tiden på at udvikle netværket, og her har vi stor glæde af kundernes feedback og store ønske om at blive bedre. Derfor har vi bl.a. nedsat en styregruppe, der består af medarbejdere fra virksomheder som Oticon, Bestseller og Saint Gobain, som sikrer, at Netværket Epos er garant for værdifuld viden, sparring, og at tætte relationer opstår til gavn for både medlemmerne og PBJ – også i fremtiden”, slutter Ann Langballe Madsen.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 kommentarer

Seneste nyt

Mest læste

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

BrandView Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Indhold under BrandView produceres i et tæt samarbejde mellem Berlingske Medias content marketing bureau og virksomheden, der er afsender på budskabet. Læs mere om BrandView eller kontakt os direkte på moas@berlingslemedia.dk.

Seneste Premium Se alle