Del :
BusinessDirect

Københavnske skoler sikres mod skybrud

Skriv kommentar

10 københavnske folkeskoler er udpeget som pilotprojekt for kommunens arbejde med klimasikring som en del af bygningsrenovering. Specialister fra NIRAS løser opgaven med helheden for øje, så klimasikring tænkes med i renoveringsarbejdet, inden spaden stikkes i jorden.

Skybruddet den 2. juli 2011 i København kostede Københavns Ejendomme 200 mio. kr. i skader. Den dyrekøbte erfaring har ændret den måde, den kommunale ejendomsadministrator ser på renovering og nybyggeri.

"Skybruddet understregede, at den klimatilpasningsplan, kommunen lige havde lagt, også handler om helt aktuelle problemer. Derfor indgår klimasikring nu på lige fod med elementer som genopretning, modernisering og energioptimering," siger chefkonsulent i Københavns Ejendomme Niels-Arne Jensen.

Ifølge chefkonsulenten har en investeringsplan vurderet, at det vil koste 7,4 mia. kr. at renovere alle kommunens ejendomme frem til 2025, hvoraf klimatilpasning anslået vil udgøre 300 mio. kr.

10 skoler som pilotprojekt

Første skridt på vejen er renovering af 10 af kommunens 68 skoler, hvilket i princippet kommer til at fungere som en slags pilotprojekt for kommunens fremtidige klimatilpasning, der

bl.a. tæller yderligere seks skoler i 2013.

Københavns Ejendomme har hyret NIRAS til at identificere lokaliteter, hvor der er fare for skader ved skybrud på de ti skoler, og hvad man kan gøre for at forebygge disse.

Helhedsorienteret tankegang

Om tankegangen bag investeringsplanen siger Niels-Arne Jensen:

"Vi ønsker at lave en helhedsorienteret indsats med løsninger, der kan skabe ekstra værdi i form af rekreative arealer og bedre kvalitet, og som kan udføres samtidig med andre renoveringer, sådan at vi kan udnytte alle de synergier og gevinster, der er i at tænke i helhedsrenovering."

"Den store udfordring er at få lavet en egentlig plan for, hvordan vi fremover kan klimatilpasse på en omkostningseffektiv måde. Det skal NIRAS' screening og rådgivning om klimatilpasning hjælpe os med."

Matcher NIRAS' helhedstænkning

Markedschef i NIRAS Henrik Lynghus roser Københavns Ejendomme for sin helhedstækning:

"Københavns Ejendommes tilgang matcher NIRAS' tankegang om helhedsorienteret vandplanlægning – kaldet HELVA. For når man nu alligevel har 'spaden i jorden' og har etableret byggepladser, er det forbundet med store besparelser også at indtænke klimatilpasning, da det netop giver synergi at koordinere og udvikle fælles løsninger.

Ifølge Niels-Arne Jensen er HELVA-tankegangen årsagen til, at NIRAS har fået opgaven:

"Der er jo ikke så mange på markedet endnu, der tænker på den måde".

NIRAS' koncept for helhedsorienteret vandplanlægning (HELVA)

NIRAS' erfaringer fra flere klimatilpasningsprojekter viser, at man kan spare op til 90 procent af udgifterne ved at kombinere traditionelle løsninger med udnyttelsen af vandløb, vådområder og det omgivende terræn. Men det kræver, at man arbejder på tværs af kommuneskel, sektorer og traditionelle faggrænser og inddrager alle interessenter.

Et vigtigt redskab i HELVA-projekterne er Danmarks Højdemodel med nye flowkort, som NIRAS har udviklet, hvilket gør, at man præcist kan forudse, hvordan skybrudsvand opfører sig overalt i hele landet.

NIRAS har bl.a. anvendt HELVA-konceptet i samarbejde med Gentofte Ejendomme, Københavns Ejendomme, Novo Nordisk A/S, Lejerbo, Haveselskabet, adskillige kommuner og forsyningsselskaber – bl.a. fællesprojektet for de tre kommuner og tre forsyningsselskaber langs Usserød Å i Nordsjælland.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 kommentarer

Seneste nyt

Mest læste

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

BrandView Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Indhold under BrandView produceres i et tæt samarbejde mellem Berlingske Medias content marketing bureau og virksomheden, der er afsender på budskabet. Læs mere om BrandView eller kontakt os direkte på moas@berlingslemedia.dk.

Seneste Premium Se alle