Del : SMS SMS SMS
Business
BusinessDirect

Hvorfor du ikke ønsker dig et responsivt intranet

SMS SMS SMS

Går I med tanker om et mobilt intranet? Drømmer I om, at det skal være et responsivt et af slagsen? Læs her, hvorfor du ikke bør ønske dig, at dit intranet bliver responsivt.

Der er en væsensforskel mellem et website og et intranet. Det glemmer mange, når den responsive hype rammer dem.Vi skitserer her forskellene på de to typer løsninger og forklarer, hvorfor vi anbefaler, at du tænker i et adaptivt intranet frem for et responsivt.

Et typisk intranet vs et typisk website

Et typisk intranet er informationstungt, og strukturen er hierarkisk og forgrenet. Et typisk website har som udgangspunkt en langt mere simpel struktur og en langt mere stringent indholdsprioritering. Det skyldes bl.a., at websitet i højere grad har til formål at give besøgende et hurtigt overblik og en intuitiv navigation til virksomhedens vigtige budskaber, produkter og call-to-actions.

Websitet kan godt have et omfattende arkiv af nyheder, pressemeddelelser, mv. Men når man ser på informationsmængden og tyngden af filerne, som for eksempel billeder og PDF’er, så er datavolumen peanuts i forhold til intranettet. På intranettet bidrager alle, og det er en platform, hvor mange vælger at uploade både need to know og nice to know, så kollegerne kan finde næsten alle slags informationer.

På sin vis kan intranettet sammenlignes med et søgbart vidensarkiv. Indholdet er skabt af medarbejderne og placeret de rette steder, men ofte uden en benhård prioritering og skelen til filstørrelser og andet, som man, i et performancemæssigt perspektiv, vil være meget opmærksom på på et website, for bl.a. at sikre at loadhastigheden er i top.

Dertil indeholder et typisk intranet funktioner, der ikke kan afvikles optimalt på en mobil enhed. Det kan skyldes manglende domain login, en kompleks navigation eller integrationer til underliggende systemer, formularer og workflows, der ikke er understøttet på mobile enheder – eller som måske slet ikke giver mening at understøtte mobilt.

Det adaptive design

Det adaptive design er det, vi anbefaler til det mobile intranet. Med et adaptivt design tilpasser du intranettet til de mobile enheder, så det afspejler brugernes reelle behov – og ikke alle tænkelige behov.

På intranettet kender du i forvejen dine brugere godt, hvilket sjældent er tilfældet på websitet. Det giver dig mulighed for at ramme dem præcist med et design og en informationspalette, der præsenterer dem for de informationer, de har brug for på farten.

Gevinsten er et skarpt mobilt intranet, der rammer plet på smartphones og tablets, og som har en performance helt i top.

IntraNotes løsning til et mobilt website, baseret på et adaptivt design, hedder IntraNote Web Access. Web Access anvender den adaptive tilgang, hvor vi arbejder med tilpassede opsætninger til udvalgte enheder, som sikrer den optimale brugeroplevelse på den enkelte platforme – computer, tablet eller smartphone. I den proces er det serveren, der står for at tilpasse indholdet og funktionerne.

Det giver mulighed for at give brugeren et relevant mobilt alternativ og samtidig sikre den optimale brugeroplevelse.

Responsive fordele og ulemper

Et responsivt design har den fordel, at det altid vil tilpasse enhedens skærmstørrelse med samme indhold og funktioner, uden at indholdet først selekteres og sættes op i tilpassede, adaptive versioner.

Det er altså klienten, der tilpasser designet ud fra skærmstørrelsen.

Den fungerer godt på websites, og det gør livet nemt for webredaktørerne, men løsningen rummer en del ulemper, når man taler intranet, her iblandt:

Ulempe nr. 1: Mobilbrugerne henter data, de slet ikke har brug for

Et mobilt site vil komme til at indeholde både det, der skal vises på en desktop-skærm og det, der skal vises på en mobil enhed. Brugeren henter derfor langt mere data end nødvendigt. Det går ud over både overblik og performance. 

Ulempe nr. 2: Virker bedst ved simpelt indhold i en flad struktur

Et intranet har ofte en stor mængde indhold i hierarkisk struktur. Det er sjældent, at brugerne har brug for alt på farten. Hvis intranettet skal blive et effektivt værktøj, anbefales det at foretage en selektion af relevante indhold og funktioner. 

Ulempe nr. 3: Usability bliver ofte glemt

Pas på med at stirre dig blind på design. De funktioner, der giver bedst usability, når brugeren sidder med rigtigt tastetur og mus eller trackpad, giver ikke nødvendigvis bedst usability på en touchskærm. Designet skal tilpasses brugersituationen, så det ikke bliver uoverskueligt. 

 

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 kommentarer

Seneste nyt

Mest læste

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

BrandView Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Indhold under BrandView produceres i et tæt samarbejde mellem Berlingske Medias content marketing bureau og virksomheden, der er afsender på budskabet. Læs mere om BrandView eller kontakt os direkte på moas@berlingslemedia.dk.

Seneste Premium Se alle