Del : SMS SMS SMS
Business
BusinessDirect

FDIH: Uanstændigt at kunder bytter brugte varer

SMS SMS SMS

Kunderne køber, bruger, fortryder – og returnerer. Op mod 2,4 % af kunderne på nettet har returneret en vare, der har været brugt, viser undersøgelse fra FDIH.

”Det er uanstændigt, at nogle kunder reelt bruger varen, inden de fortryder købet og returnerer den til netbutikken for at få pengene retur. Fortrydelsesret og returnering er en del af nethandel, og det fungerer godt for det store flertal af butikker og kunder. Men inden for bestemte varegrupper sker der ofte misbrug af den grundlæggende forbrugerbeskyttelse, som sikrer kunden fortrydelsesret ved e-handel, siger adm. direktør Annette Falberg, FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

FDIHs undersøgelser af fortrydelsesret og returnering viser, at:

  • knapt hver femte kunde (18 %) har udnyttet sin fortrydelsesret og returneret en vare
  • hver ottende (13 %)af dem, der har returneret en vare, har brugt varen inden returnering
  • 2,4 % af forbrugerne har returneret en brugt vare
  • Beklædning og elektronik er oftest ramt af brugte returvarer

Tallene bygger på kundernes egne svar i en undersøgelse, som Userneeds har udført for FDIH blandt 1114 personer i begyndelsen af januar.

”Det er især tøj og elektronik, der er udsat for at få brugte varer retur, men også boligudstyr, spil, film og sportsudstyr er med i gruppen. Det skræmmer mig, at kunder i alle aldre synes, at den opførsel i orden, men det værste er, at det især er blandt de yngre, at det opfattes som acceptabelt,” udtaler Annette Falberg.

”Flere undersøgelser peger på, at det oftest er de unge, der returnerer brugte varer. Det er fremtidens forbrugere, som misbruger den forbrugerbeskyttelse, der ligger i den lovfæstede fortrydelsesret.”

”Brugte varer må ikke sælges igen som nye, så disse brugte returvarer betyder et tab på hele varens pris.”

FDIH har senest gjort opmærksom på problemet over for Justitsministeriets arbejdsgruppe, der skal implementere det nye Forbrugerrettighedsdirektiv i dansk lov.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 kommentarer

Seneste nyt

Mest læste

Business Direct Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

BrandView Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Indhold under BrandView produceres i et tæt samarbejde mellem Berlingske Medias content marketing bureau og virksomheden, der er afsender på budskabet. Læs mere om BrandView eller kontakt os direkte på moas@berlingslemedia.dk.

Seneste Premium Se alle